Влітку
ми прагнемо оптимально зміцнити здоров'я дітей. Водночас організовуємо дозвілля
дошкільників так, аби в ігровій формі закріплювати знання, уміння та навички,
набуті протягом навчального року. Використовуємо такі форми роботи з дітьми в літній період, як-от:
•
ранкова
гімнастика;
•
фізкультурні
заняття;
•
фізкультурні
свята та розваги;
•
рухливі ігри і
вправи;
•
ігри з водою та
піском;
•
туристичні
походи;
•
квести.
Ранкова
гімнастика на свіжому повітрі — найліпший початок дня. У супроводі веселої
музики діти виконують сюжетні комплекси вправ, як-от: «Метелики і квіти», «Веселі півники»,
«Промінчики і сонячні зайчики», «Літній дощик», «Пташиний двір», «Дощові
краплинки». Найбільше дітям подобаються комплекси вправ з використанням різних
атрибутів і обладнання: «Стрибалочка-розважалочка» (зі скакалкою),
«Прапорець-бігунець» (із прапорцями), «Лава-забава» (на гімнастичній лаві),
«Шумульки-розважульки» (з брязкальцями), «Силачі-калачі» (з гантелями та
гирями) й «Веселий колобок» (із м'ячами).
Організовуємо
в межах ранкової гімнастики і флешмоби. Кілька вихователів виконують ритмічні рухи під веселу
музику, а всі діти синхронно повторюють. Теми для флешмобів можуть бути
найрізноманітніші: «Країна дитинства», «Україна - спортивна країна», «Ми
обираємо спорт!», «Ранок із зіркою», «Бадьорість, грацію і пластику дарує нам
гімнастика», «Дружать діти всієї Землі», «На літньому лужку ми кружляємо в
танку». Використовуємо й сюрпризні моменти - запрошуємо до участі у флешмобі улюблених
персонажів дітей, як-от: Смайлик-усміхайлик, Свинка Пеппа, Лунтик,
Кіндер-сюрприз, Смішарики, казкові феї тощо.
Корисними
й цікавими для дошкільників є «Хвилинки-веселинки», під час яких діти мають змогу проявити свої творчі
здібності. Ми вмикаємо веселу музику і пропонуємо дітям імпровізувати.
Дошкільники пригадують вивчені рухи данс-аеробіки, хіп-хопу, модерну,
сіті-джему чи інших танцювальних стилів, самостійно чи з товаришами рухаються
під улюблену музику.
Під час ранкової гімнастики в будь-якій із описаних
форм діти отримують заряд бадьорості на цілий день.
Аби
оздоровлювати дітей, розвивати їхні рухові вміння й навички, фізичні можливості,
зокрема витривалість, проводимо фізкультурні заняття на свіжому повітрі.
Моторна щільність таких занять - 80-90%. Улітку проводимо фізкультурні заняття в різних
місцях: на ігровому або
спортивному майданчику, місцевому стадіоні, галявині в парку, березі річки
тощо.
Починаємо фізкультурні заняття через 10-15 хв. після
початку прогулянки, коли організм дітей адаптується до погодних умов. Кожне
заняття обов'язково включає біг. Фізичне навантаження на організм під час бігу
ми дозуємо, змінюючи швидкість, тривалість руху та відстань.
Аби забезпечити високу рухову активність дітей на
фізкультурних заняттях, використовуємо фронтальний і груповий методи роботи
під час виконання основних рухів. Залежно він методу добираємо ігри й естафети.
Для
формування в дітей витривалості використовуємо повільний біг.
Як
свідчить досвід, традиційні фізкультурні заняття не дуже цікавлять сучасних
дітей. Тому урізноманітнюємо їх за допомогою інноваційних методів і прийомів.
Приміром, нашим вихованцям подобаються заняття з елементами
«Кік-аеробіки». Це вправи зі
скакалкою, які сприяють розвитку в дітей відчуття рівноваги й координації
рухів. Також таке заняття містить вправи для профілактики плоскостопості,
загальнорозвивальні вправи - стрибки через довгу та коротку скакалки, ходіння
по скакалці різними способами, - ігри й естафети зі скакалкою тощо.
Позитивно
впливає на настрій дошкільників під час фізкультурного заняття і методика
«Мім-стиль» (клоунада-стиль). Діти
показують одне одному смішні гримаси та виконують мімічні вправи, грають в ігри
«Дожени і розсміши», «Передай усмішку» тощо. Відтак дошкільники перевтілюються
в улюблених казкових персонажів та презентують свою усмішку під час «Параду
гарного настрою».
Улітку під час фізкультурних занять застосовуємо елементи «Хатха-йоги».
Проводимо такі заняття в затінку
між деревами. Ми розглядаємо дитячу йогу як можливість навчити вихованців не
просто швидко виконувати фізичні вправи, а й відчувати свої тіло. Діти вчаться
визначати межі своїх фізичних можливостей у певний момент та поступово
розширюють їх. Під час виконання вправ (асан) стежимо, аби дошкільники
правильно дихали — не затримували подих, а вдихали й видихали глибоко й
вільно. Особливо діти полюбляють виконувати такі асани, як-от: «Дерево»,
«Гора», «Трикутник», «Змія», «Кішка», «Сонячна асана», а також
робити нахили та випади. Хороше самопочуття, гарний настрій і задоволення
собою — ось основні результати таких занять.
Літній
оздоровчий період розпочинаємо музично-фізкультурним святом «Ми - веселі діти,
дуже раді літу».
Улітку
також проводимо олімпійські ігри, Свято
повітряних кульок «Кулька-шоу», День східної фізкультури, День спортивної гри
тощо. Алгоритми проведення цих заходів подано в Додатку.
До
програми днів і тижнів здоров'я, фізкультурних свят і розваг включаємо змагання
з елементами спортивних ігор, вправи
спортивного характеру й ігри-забави. Проводимо масові показові виступи дітей,
ігри-естафети з бігом, стрибками; катання наввипередки на велосипеді, самокаті
тощо.
Фізкультурне свято влітку проводимо на майданчику за таким
алгоритмом:
• відкриття свята, парад учасників, привітання
команд;
• виконання загальнорозвивальних вправ з різними атрибутами;
• проведення змагань між командами, ігри-атракціони;
• сюрпризний момент;
• завершення свята: підбиття підсумків, нагородження переможців
та учасників.
Сюрпризним моментом для дошкільників є виступи дітей, які відвідують
спортивні секції; зустрічі зі спортсменами, які вже мають певні досягнення.
Звісно, репетиції таких свят і розваг не потрібні,
адже тоді захід стає для дітей нецікавим.
Під
час рухливих ігор та вправ закріплюємо у вихованців основні рухи, розвиваємо
важливі фізичні якості, як-от: спритність, витривалість. Шукаючи такі ігри,
які зацікавлять дітей і стимулюватимуть їх до активної рухової діяльності, ми
натрапили на ідею створення «диво-парашута». Це яскравий круг із тканини діаметром від 3 до 7 м,
складений із різнокольорових сегментів. На кожному сегменті — ручки для
тримання.
Використовуємо «диво-парашут» як обладнання під час
таких рухливих ігор та вправ: «Жени хвилю», «Веселка», «Салют», «Море
хвилюється», «Хованки», «Гойдалки», «Порожнє місце», «Передай далі», «Кіт і
мишка». Парашут перетворюємо то на теремок чи парасольку, то на грибок чи
величезний океан. Ним можуть прокотитися
хвилі, іноді несподівано зірветься шторм, а часом буває і святковий салют із
кульок. Діти опускають/підіймають парашут, перекочують по ньому м'яч тощо.
Під час рухливих ігор і вправ застосовуємо елементи методики
«Живий барабан», що передбачає
імітування гри на барабанах. Замість цього інструмента використовуємо великий
гумовий м'яч і дві палички. Окрім ударів по м'ячу, діти танцюють навколо нього,
присідають або натискають на нього. Усі ігри та вправи виконують під ритмічну
музику, із особливим захопленням — під композицію про Ведмедика Гумі «I'm A Gummy Bear». Такі
ігри цікаві для дітей і дорослих будь-якого віку і не потребують попередньої
підготовки.
Діти ще з раннього віку полюбляють
діяти з піском і водою - пересипати, переливати, копати, бризкатись, будувати.
Тож використовуємо пісок під час різних ігор.
Дітям подобається ліпити з піску, зводити та руйнувати будівлі. І
хлопчики, і дівчатка полюбляють «пекти» з піску «пиріжки», а відтак прикрашати
«пісочну» випічку квітами, ягодами і дрібними камінчиками.
Також діти залюбки граються в
пісочниці іграшковими машинками: роблять для них дороги, тунелі; пересипають пісок
ковшем іграшкового екскаватора.
Проводимо з дошкільниками такі
ігри на поверхні вологого піску, як-от: «Незвичайні сліди», «Відбитки рук
(ніг), «Найвища вежа».
Пропонуємо
дітям такі ігри з піском, як-от:
• Скарби
— діти закопують у пісок різні предмети, відтак шукають їх і відкопують;
• Пісочний дощик — кожна
дитина повільно, а потім швидко сипле пісок із кулачка у пісочницю, на
долоньку дорослого, свою долоньку;
• Візерунки на піску - вихователь
пропонує дітям викласти в певній послідовності предмети: камінці, жолуді, каштани;
• Жучки вітаються - кожна
дитина повністю занурює руки в пісок, під ним вони «зустрічаються» одна з
одною.
У літню спеку діти залюбки плескаються в
надувних басейнах.
Проводимо такі
ігри з водою в надувному басейні, як-от:
•
Зробимо
дощик - діти черпають воду обома руками, піднімають їх
догори та виливають воду назад у басейн;
•
Веселі
бризки - діти стають кружка в басейні, зачерпують воду
долоньками та злегка бризкають одне на одного; у цей час намагаються не
відвертатися;
•
Кораблики - кожна
дитина дмухає на свій паперовий кораблик так, аби переміщати його по воді;
•
Водоспадик - діти
переливають воду з однієї пасочки в другу, змінюючи висоту над водою, щоб
вийшов веселий і галасливий водоспад;
•
Що
тримається на воді - діти опускають в басейн камінчики, намистинки,
пластикові кришки, шматочки поролону та спостерігають, що тоне, а що
тримається на поверхні води.
Обов'язковим заходом у системі
фізкультурно-оздоровчої роботи нашого дошкільного закладу в літній період є
піші переходи й туристичні міні-походи. Із дітьми систематично проводимо піші
туристичні походи або мандруємо на велосипедах.
Маршрут подорожі плануємо заздалегідь.
Протяжність туристичного
маршруту в один бік для дітей старшої групи становить 1200-1500
м, для середньої — 1000-1200 м; для молодшої — 800-1000 м. Загальна тривалість
походу — 2,5-3,5 год.
Аби ще більше зацікавити дітей,
пропонуємо їм нетрадиційні
походи. Наприклад, організовуємо походи у формі таких
дорослих ігор, як-от: «Форт Буаяр», «Таврійські ігри», «Ігри патріотів» тощо.
Дітям дуже подобаються такі «вилазки»
за межі дитячого садка. Емоційно-естетичні враження, які вони отримують під
час походів, позитивно впливають на стан їхнього фізичного та психічного
здоров'я, сприяють розвитку пізнавальних процесів, стимулюють до пошуково-
дослідницької діяльності.
Упроваджуємо
квест-технології
Фізкультурно-оздоровчий процес
урізноманітнюємо за допомогою квест-технології (від англ, quest — пошук) -
проводимо для дошкільників інтелектуальні змагання з елементами рольової гри.
Організовуємо їх на території дошкільного навчального закладу.
Ми пропонуємо дітям такі види квестів:
•
квест-змагання -
спортивно-інтелектуальне змагання, під час якого діти виконують логічні
завдання, пропонують оригінальні варіанти розв'язання проблемних ситуацій, користуються
підказками, здійснюють пошук на місцевості, будують оптимальні маршрути руху
тощо;
•
сюжетний - завдання
для якого вихователь добирає за сюжетом певної казки;
•
живий - це сюжетна
гра, кожен гравець якої має свою роль і мету; спілкуючись одне з одним, гравці
мають виконувати завдання так, аби кожен досяг своєї мети.
Під час
квестів діти в командах мають послідовно виконувати підготовлені вихователем
завдання: після розв'язання одного завдання вони отримують підказку та
вирушають на пошуки наступного. Інтерактивні вправи в межах квесту сприяють
розвитку логічного мислення, вправляють дітей в умінні розв'язувати проблемні
ситуації, вигадувати, приймати рішення, застосовувати свої знання в нестандартних
ситуаціях. Водночас діти постійно рухаються.
Розмаїття
традиційних та інноваційних форм роботи з дошкільниками під час літнього
оздоровчого періоду дає нам змогу загартовувати дітей, розвивати їхні фізичні
якості, а також закріплювати набуті знання та навички. Та найважливіше -
вихованці накопичують ресурси для активної діяльності протягом наступного навчального
року. Діти, які повноцінно та якісно провели літо в нашому дошкільному
закладі, - бадьорі, вправні, рідко хворіють, мають правильну поставу і
позитивно налаштовані на спілкування одне з одним і з педагогами.
Настільний теніс
Настільний теніс - емоційна, жвава, цікава гра, яка розвиває спритність, витривалість, силу та
швидкість реакції.
Для гри потрібен відповідний інвентар: стіл,
ракетки, сітка з металевими стояками, целулоїдний м’ячик (діаметр 3,63-3,83
см). Поверхню столу фарбують у темно-зелений (темно-синій) колір, щоб на цьому фоні краще
виділявся білий м’ячик. Довжина стола – 250-270 см, ширина – 130-150 см, висота
– 65-70 см.
Його встановлюють в спортивній залі, на спортивному майданчику, влітку обов’язково під навісом.
Стандартні ракетки
бажано вкоротити (ручку на 2 см і на 0,5 см діаметр), щоб дитині було зручніше
її тримати. Вага ракетки у межах 150-200 г. Для опанування технікою гри
важливо, щоб кожна дитина мала ракетку і м’ячик.
Ознайомлення з грою
починають з розучування способу тримання ракетки: три пальці (мізинець,
підмізинний і середній) охоплюють ручку; великий – на одній частині ракетки,
вказівний – на іншій .
Спочатку діти вчаться виконувати підготовчі вправи до гри:
прокочувати м’яч ракеткою по підлозі й тенісному столу (один одному),
виконувати різноманітні удари ракеткою по м’ячу. Потім підбивають ракеткою м’яч.
Для цього його підкидають вгору і, коли він опускатиметься вниз, підставляють
ракетку. Слід застерегти дітей від сильних і різких ударів і попередити, що для
виконання цієї вправи потрібно тільки підставляти ракетку злегка підбиваючи м’яч. Те саме стосується ударів
ракеткою по м’ячу з відбиванням його від підлоги. Вдаряють по м’ячу злегка, щоб
він не підскакував вище пояса. Потім можна вправлятися самостійно біля стінки.
Складніша вправа, порівняно з попередніми, — передавання м’яча один одному
ударами ракеткою, коли діти мають стояти на відстані 3-4 м і підставляти
ракетку під м’яч, що летить, злегка відбиваючи його. У настільному тенісі застосовують різноманітні удари по м’ячу. Дошкільникам досить оволодіти
найпростішим з них: поштовхом зліва і підставкою справа, накатами з правого і
лівого боку.
Для виконання поштовху зліва треба стати на
відстані одного кроку від стола, тулуб трохи нахилити вперед, ноги злегка
зігнути в колінах, ракетку тримати паралельно сітці на рівні пояса. Удар
виконується в момент відскакування м’яча трохи вище від сітки – права рука
(зігнута в початковій фазі) виноситься вперед одночасно з рухом тієї самої ноги
і, випрямляючись у ліктьовому суглобі, наносить удар по м’ячу. Під час удару
центр ваги тіла переносять на праву ногу; плечі дитини упівоберта до лицьової
лінії стола, ліва рука трохи нижче від правої; кисть руки, що тримає ракетку, в
момент удару згинається з випрямленням ліктя, при цьому ракетка набирає
положення, паралельного сітці.
Підставка справа – це також найпростіший технічний
прийом. Під час удару ракетка зустрічає м’яч на самому
початку відскакування – в напівпольоті. При цьому напрям польоту м’яча залежить
від кута нахилу ракетки. Стійка дитини біля столу подібна до стійки під час
удару поштовхом зліва.
Коли діти оволодівають
технікою виконання ударів поштовхом зліва
і підставкою справа, можна переходити до вивчення складніших ударів –
накатів зліва і справа.
Накат зліва – атакуючий удар, один з основних у сучасному
настільному тенісі. Вихідне положення для виконання удару таке саме, як і для
виконання поштовху зліва. Удар виконується швидким рухом ракетки вперед – вгору
і вбік з одночасним поворотом кисті руки. Після закінчення руху рука йде
вперед-вгору і вправо. При цьому тулуб повертається у бік суперника з
одночасним випрямленням правої ноги.
Накат справа виконують зі стійки упівоберта до столу лівим плечем
вперед: центр ваги на лівій нозі, що виставлена вперед. Рука з ракеткою
відводиться вправо-назад. Удар по м’ячу виконується рухом, спрямованим
вперед-вгору. У момент удару по м’ячу лікоть трохи зігнуто, а кисть руки
виконує додатковий рух, який легко може змінити напрям польоту м’яча. Рух
закінчується біля лівого плеча над головою.
Після того як діти оволодіють основними ударами, що
застосовуються в настільному тенісі, можна перейти до навчання подачі м’яча.
Ракетку треба нахилити верхньою частиною до столу та ударити по м’ячу. Спочатку
м’яч подають без відскоку від столу з відстані 10-15 см від сітки. Потім
розучують подачу з відскоком від столу: дитина підкидає м’яч трохи вгору, б’є
по ньому з нахилом верхньої частини ракетки так, щоб він, відскочивши від
столу, перелетів через сітку на протилежний бік. Оволодівши ударами та подачею
м’яча, діти переходять до двобічної гри.
Дошкільники грають у настільний теніс за спрощеними
правилами. Гравець підкидає м’ячик рукою і б’є ракеткою
так, щоб він, ударившись об поверхню столу, перелетів через сітку й торкнувся
половини столу суперника, який відбиває м’яч. Очко дістає той гравець, з подачі
якого суперник не зміг відбити м’яч назад на його половину столу (попав у сітку
або за межі столу). Приймати м’яч з повітря, тобто до того, як він удариться об
поверхню столу, не дозволяється. Кожний гравець виконує п’ять подач підряд,
після чого подає суперник. Якщо той, хто подавав, влучить м’ячем у сітку і м’яч
залишиться на його боці, він втрачає очко, а його суперник очко виграє. А коли
суперник не зможе відбити після подачі м’яч, він програє очко. Якщо під час
подачі м’яч зачепить сітку і перелетить на половину столу суперника, ця подача
не зараховується, треба виконати її ще раз.
Гра складається з трьох партій і триває доти, поки один з
гравців першим не набере 10 очок.
Матеріали для опрацювання: https://classroom.google.com/c/NjcwMTkyNTkyNTRa/m/OTA4MzcwMjY1NTNa/details
ГОВОРІМО ВИРАЗНО
Формування
виразності мовлення — важлива складова комунікативно-мовленнєвого розвитку
дітей старшого дошкільного віку. З поданої статті ви дізнаєтесь, як визначити
рівень сформованості цього вміння, а також як системно розвивати його. Наведені
вправи та емоційно-комунікативні ситуації стануть у пригоді й для розвитку
емоційної сфери дітей, активізують їхнє мовлення та підготують до театралізованої
діяльності.
Діагностика і формування виразності
мовлення старших дошкільнят
ДІАГНОСТИКА ВИРАЗНОСТІ МОВЛЕННЯ
Освітня лінія «Мовлення
дитини» Базового компонента дошкільної
освіти серед завдань формування звукової культури мовлення наголошує на необхідності опанування дітьми вмінь регулювати темп мовлення, гучність
голосу, інтонацію. У процесі формування фонетичної компетенції дітей
підкреслено важливість оволодіння нормами орфоепії, мовними і немовними
засобами виразності. Комунікативна
компетенція передбачає комплексне
застосування мовних і немовних засобів у процесі комунікації.
Дітям старшого
дошкільного віку доступні елементарні знання про засоби виразності
мовлення, свідоме і навмисне (довільне) застосування їх у мовленні, що стає
можливим у результаті спеціального
цілеспрямованого навчання та наслідування прикладу дорослого.
Мовлення дитини старшого дошкільного віку можна вважати
виразним, якщо вона володіє доступними її розумінню мовними, зокрема
інтонаційними (темп, тембр, гучність та ін.), і немовними (міміка, пантоміміка: жести, пози
тощо) засобами виразності і використовує їх у мовленні для вираження своїх емоцій,
ставлення до переданої інформації, співрозмовника, привернення його уваги до предмета
висловлювання.
Обстеження доречно проводити у два етапи.
І ЕТАП. Виявлення уявлень дітей про
інтонаційні та немовні засоби виразності мовлення
Умовно завдання можна розподілити на
два блоки і проводити діагностику у формі індивідуальної бесіди дорослого з
дитиною.
Завдання «Яка
емоція зображена?»
Мета: виявити уявлення
дитини про немовні засоби виразності мовлення.
Матеріал: п'ять зображень персонажа в різних емоційних станах, що відповідають п'яти основним (базовим) емоціям: радість, сум, здивування, страх, гнів — і передаються комплексом немовних засобів виразності: мімікою, пантомімікою (жестами,
позою).
Дитині
пропонують розглянути п'ять зображень персонажа в різних емоційних станах, визначити
й назвати емоційне переживання, а потім
відповісти на запитання: «Як ти вважаєш, що відбулося з людиною на цій картинці?».
Завдання «Що переживає персонаж?»
Мета: виявити
уявлення дитини про інтонаційні засоби
виразності.
Матеріал: авторська казка, до змісту
якої введено емоційні ситуації, що
відображаються через інтонаційно
забарвлене мовлення героїв; зображення головного персонажа — гнома у відповідних
емоційних станах.
Вихователь пропонує дитині
розглянути картки-ілюстрації, а потім послухати казку
про цього персонажа. Після викладу
кожної частини казки, що відображає певний його емоційний стан, педагог робить
паузу й пропонує дитині знайти і показати
картку-ілюстрацію, на якій, на її думку, зображений Гном в емоційному стані, що відповідає інтонаційному забарвленню тексту. Мовлення
вихователя, який розповідає казку, за інтонаційною виразністю має відповідати
емоційному змісту ситуації.
Казка «День народження Гнома»
У казкового Гнома був день
народження. Із самого ранку він
готувався до свята: прибрав у хатинці, спік пиріг, приготував чай і став чекати гостей — своїх друзів гномів.
Настала призначена година. Пройшло п'ять хвилин, потім
десять, але ніхто не стукав у його двері. Казковий Гном засумував, дивлячись на
годинник: "Напевно, друзі забули про
мене, і ніхто не прийде мене привітати". (Сум)
Але в цей момент пролунав стук у
двері. Гном кинувся відчиняти. На порозі стояли його друзі й хором
кричали: "Вітаємо з днем народження, дорогий Гноме!" Дуже зрадів
казковий Гном. (Радість)
Коли вщух гомін поздоровлень, гном
Майстерко сказав:
Вибач, друже, що примусили тебе чекати й хвилюватися. Ми
закінчували роботу над справжньою повітряною
кулею, яку даруємо тобі. Ходімо, вона у дворі.
Не може бути! — здивувався іменинник і першим кинувся у двір помилуватися подарунком.
Гості вибігли за ним.
Овва! Справжня повітряна куля! —
Гном завмер на місці від подиву. (Здивування)
Як хочеться полетіти! — закричав гном Непосидько і став швидко підійматися по мотузяній драбині
у кошик кулі.
Тримайте його, він не вміє управляти
кулею й може розбитися! — гноми злякалися за свого непосидючого
друга. (Страх)
Непосидько швидко збагнув, що йому не під силу самому впоратися з кулею, і спустився вниз. Сердиті
гноми стали вичитувати йому:
Як ти міг так вчинити! Не запитавши
дозволу в Старшого Гнома, не запросивши своїх друзів, ти хотів
відправитися у політ! (Гнів)
Пробачте мені, друзі! Мені просто
дуже кортіло покататися на повітряній
кулі... — виправдовувався Непосидько.
Політ — справа непроста, — промовив
Старший Гном, — до нього треба як слід
підготуватися, а потім уже вирушати в подорож.
Усі вирішили з
наступного дня розпочати підготовку до
польоту і разом з іменинником повернулися до святкового столу.
II ЕТАП. Виявлення
особливостей уживання дітьми
інтонаційних і немовних
засобів
виразності в діалогічному й монологічному
мовленні
Виконання завдань цієї серії
передбачає створення ситуації
діалогу, в якій беруть участь двоє дітей. Вихователь пропонує малятам послухати зміст
ситуації, а потім розіграти її. Ігровий характер виконання завдань допомагає
подолати скутість, підвищує достовірність отриманих результатів.
Завдання «Розкажи без слів»
Мета: виявити вміння дітей використовувати немовні
засоби виразності в діалогічному мовленні.
Приклади ситуацій для розігрування
Зустріч друзів (радість)
Дружили... (вихователь називає
імена дітей, які виконують завдання).
Прийшло літо. Друзі роз'їхалися хто куди. Ціле літо вони не бачилися. А восени обидва поспішали до дитячого садка. Сашко (ім'я першого учасника діалогу) ще здалеку помітив Сер-гійка (ім'я другого учасника) на
майданчику своєї групи. Друзі були
дуже раді зустрічі.
Живий капелюх (страх)
Сергіико (називає ім'я дитини) сидів
за столом і розфарбовував картинки. Раптом
позаду нього щось упало на підлогу. Він обернувся й побачив на підлозі капелюх. Сергійко підійшов і хотів його
підняти. Раптом капелюх заворушився
й посунув прямо на нього. «Ай-ай-ай!» — закричав хлопчик і відскочив убік. Він дуже злякався. (За
твором М. Носова «Живий капелюх».)
Живий капелюх
(здивування)
Сергіико (називає ім'я дитини) набрав
на кухні картоплі й став її кидати у капелюх. Кидав, кидав,
нарешті влучив. Капелюх як підскочить! Як заверещить: «Няв!» Дивиться Сергійко,
а з-під капелюха висунувся сірий хвіст,
потім лапа, а потім і саме кошеня вискочило! "Та це ж наш котик Мурчик!" — здивувався Сергій. (За твором М.
Носова «Живий капелюх».)
Бабуся, песик і
пиріг (гнів)
Бабуся спекла
пиріг. Смачний вийшов пиріг, рум'яний.
Розрізала його бабуся так, щоб усім дісталося по
шматку, і поставила на стіл остудити. А
сама вирішила трохи відпочити. Пройшло півгодини. Повертається вона на кухню, дивиться — половини пирога немає. А поряд песик Гавчик злизує крихти зі свого носа. Ох і розсердилася бабуся !
Завдання «Настільний театр за мотивами казок»
Мета: виявити вміння дітей використовувати інтонаційні засоби виразності в
діалогічному мовленні.
У завданнях цієї серії вихователь пропонує дітям
допомогти йому розіграти сценки-діалоги зі знайомих казок із використанням
атрибутів настільного театру. Обстеження проводиться в індивідуальній формі (елемент
театралізованої гри). Бажано записувати мовлення дітей на диктофон.
Приклади сценок-діалогів
Зайчик і Півник за
казкою
«Зайчикова хатка»
(сум)
Півник (вихователь). Ку-ку-рі-ку! Чому, Зайчику, плачеш?
Зайчик (дитина). Як же мені, Півнику, не плакати? Як не
горювати? Була в мене хатинка луб'яна, а в Лисиці — крижана. Прийшла весна. У
Лисиці хатинка розтанула. Попросилася вона до мене погрітися, та мене ж і
вигнала.
Лисичка і Півник
за казкою «Котик і Півник»
(страх)
Лисиця (вихователь). Ходи, ходи, Півнику, до мене! Що у мене
золота пшениця, медяна водиця!..
Півник (дитина). Несе мене Лисиця за темні ліси, за
швидкі річки, за високі гори, у темну нору... Котику-братику, врятуй мене!
^ Ведмідь і Коза Дереза за казкою
«Коза Дереза» (гнів)
Ведмідь (вихователь). Злазь, Козо, з печі, звільняй Зайчикову
хатинку!
Коза (дитина). Я Коза Дереза, за три копи куплена, пів
бока луплена. Тупу-тупу ногами, сколю тебе рогами, ніжками затопчу, хвостиком замету
— тут тобі й смерть!
Завдання «Складання
розповіді за сюжетною картинкою»
Мета:виявити вміння дітей використовувати інтонаційні й
немовні засоби виразності в монологічному мовленні.
Матеріал: сюжетні картинки, на яких зображені персонажі з емоціями
радості, суму, здивування, страху, гніву.
Вихователь пропонує дітям скласти розповідь за певною
сюжетною картинкою.
Показники сформованості виразності мовлення
Високий рівень: наявність у дитини уявлень про інтонаційні й немовні засоби виразності, виражених
у розумінні та правильній інтерпретації вказаних засобів виразності в 4-5
запропонованих емоційних ситуаціях; сформованість умінь використовувати
інтонаційні й немовні засоби виразності для передачі 4-5 основних емоцій у
діалогічному і 2 — у монологічному мовленні.
Середній рівень: наявність уявлень про засоби виразності у 2-3 із запропонованих емоційних ситуацій;
уміння використовувати інтонаційні та немовні засоби виразності для передачі
2-3 основних емоцій у діалогічному і монологічному мовленні.
Низький рівень: відсутність уявлень про засоби виразності або їх наявність в одній із запропонованих
ситуацій, уміння застосовувати вказані засоби для вираження однієї з основних
емоцій або несформованість таких умінь узагалі.
ФОРМУВАННЯ ВИРАЗНОСТІ МОВЛЕННЯ
У роботі з формування виразного мовлення старших дошкільників
ми не ставимо за мету дати дітям теоретичні знання про засоби виразності. Ми
розробили суто практичну модель навчання, що складається з трьох етапів.
І ЕТАП.
Інформаційно-експресивний
Мета першого етапу — формування (збагачення, розширення)
уявлень дітей про інтонаційні та немовні засоби виразності мовлення, використання
їх для передачі емоцій у діалогічному й монологічному мовленні. На цьому етапі
провідною є мовленнєва діяльність дітей. Для реалізації поставленої мети
проводяться заняття з розвитку мовлення (комплексні, тематичні) та інтегровані,
а також імітаційно-ігрові й творчі вправи.
Імітаційно-ігрові вправи
Мета:збагатити
знання дітей про можливості вираження емоцій за допомогою інтонаційних (тембр,
темп, гучність) і немовних (міміка, пантоміміка) засобів виразності мовлення;
вправляти у використанні зазначених засобів для передачі емоційного змісту
тексту на основі наслідування мовлення вихователя.
Дізнайся
за голосом
Дітям пропонують прослухати репліку відомого
їм літературного персонажа й визначити, які емоції в ній виражено. Потім —
повторити фразу, наслідуючи мовлення вихователя.
Відгадай,
з якої казки
Дітей просять визначити, якому персонажу і
з якої казки належать слова, які вихователь промовляє з відповідною
інтонацією. Потім пропонують відповісти на запитання: «Сумно
чи радісно говорить персонаж? Швидко чи повільно (тихо чи голосно)?»
— з використанням відповідних умовних позначень цих засобів виразності.
Згадай
вірш (потішну, скоромовку тощо)
Дітям пропонують продекламувати знайомі
вірші голосно, тихо, швидко, повільно, високим, низьким голосом відповідно до
емоційного забарвлення відтворюваного тексту. Полегшити виконання завдання
можуть схеми, піктограми.
Відгадай,
який у мене настрій
Вихователь, а потім дитина, наслідуючи його,
зображує свій настрій за допомогою немовних засобів виразності. Інші діти
відгадують і пояснюють своє рішення, відповідаючи на запитання: «Чому
він (вона) сумний (веселий тощо)?».
Творчі вправи
Мета:
формувати вміння і навички самостійного пошуку й застосування дітьми
інтонаційних і немовних засобів виразності в діалогічному та монологічному
мовленні.
Зміни
голос
Дітям пропонують уявити собі й зобразити
ситуацію, коли Лисиця (Заєць, Вовк та ін.) вітає: а) Ведмедя, якого боїться;
б) Лисицю-подружку; в) Зайця, якого
прагне з'їсти, тощо. Або ж пропонують виконати пісеньку Кози з казки
"Вовк і семеро козенят" то голосом Вовка, то голосом Кози.
Промов
слово
Діти мають промовити слова з інтонаційним
забарвленням, що відповідає основним емоціям (сумно, весело, гнівно, злякано,
здивовано); з різною силою голосу (голосно, тихо); з різною швидкістю
(швидко, повільно). Варіанти слів: «книжка»,
«іграшка», «братик»,
«цукерка» тощо.
Зобрази
звуками й рухами
Дітям пропонують зобразити великі та
маленькі предмети (машину, годинник, чайник тощо), використовуючи при цьому
силу голосу (тихо/ голосно) і немовні засоби виразності.
Німий
діалог
Дітей просять сказати своєму другові
(татові, мамі, бабусі, сестрі тощо) без слів: «Я втомився»,
«Іди сюди», «До
побачення», «Я радий тебе бачити»,
«Мені сумно» тощо.
Покажи
вираз обличчя в певній ситуації
Дітям пропонують передати за допомогою немовних
засобів виразності вираз обличчя, поставу:
мами, коли ти зробив їй подарунок;
тата, коли ти пустуєш;
бабусі, коли ти їй допомагаєш;
сестри, коли ви в зоопарку побачили слона;
друга, коли ти ненавмисно його налякав.
Відгадай настрій
Вихователь закриває аркушем частину обличчя
або тулуба зображеного на малюнку персонажа, залишаючи ту частину, на якій
акцентується увага (очі, брови, губи тощо), і пропонує визначити його настрій.
ч/ Що трапилося з персонажем?
Діти складають розповідь про події, які
викликали певний емоційний стан зображеного персонажа. Вправа проводиться
після короткої попередньої бесіди за питаннями: «Як ти
гадаєш, що трапилося з... (називаємо персонажа)?», «Що
він відчуває?», «Про що
«розповідає» обличчя персонажа (його руки, плечі, очі, рот тощо)?».
II ЕТАП.
Діяльнісний
Мета цього етапу — формування в дітей
умінь і навичок використання засобів виразності для передачі емоцій у
діалогічному та монологічному мовленні.
Реалізація завдань здійснюється на
заняттях з розвитку мовлення, інтегрованих заняттях, у театралізовано-ігровій
діяльності та в повсякденному житті.
На цьому етапі передбачено такі форми роботи: переказування
дітьми художніх творів (у ролях, частинами),
з використанням технічних засобів
навчання (відеофільми, слайди); показ вихователем настільного театру
(пальчикового, іграшок, картинок тощо).
III ЕТАП. Комунікативний
Мета — створення умов для
закріплення дітьми набутих знань,
умінь і формування навичок свідомого користування засобами
мовленнєвої виразності для розв'язання комунікативних завдань у творчих
сюжетно-рольових іграх, у навчально-мовленнєвій
діяльності та повсякденному спілкуванні з дорослими й однолітками.
У пригоді стають емоційно-мовленнєві етюди — спеціальні комунікативні ситуації з мовним матеріалом, заданим текстом відомого дітям художнього
твору або ситуацією спілкування. Етюди
слугують перехідною ланкою від навчання дітей виразності мовлення до
самостійного добору й використання ними засобів виразності в активній
мовленнєвій практиці.
Реалізація завдань навчання старших
дошкільників виразного мовлення також може здійснюватися шляхом організації в дошкільному закладі гурткової
роботи (студія, дитячий театр) для дітей, що проявляють інтерес до
театралізовано-ігрової діяльності.
Представимо реалізацію розробленої нами моделі навчання дітей виразного мовлення через спеціальні заняття в рамках гурткової роботи у
дошкільному закладі.
Структура спеціального заняття
1 Ознайомлення з художнім твором
Вихователь виразно читає або розповідає твір. Яскраве, інтонаційно забарвлене мовлення
педагога сприяє збагаченню емоційного досвіду дітей, виникненню в їхній уяві відповідних образів літературних персонажів і слугує зразком для наслідування.
Подальша робота на цьому етапі передбачає
поглиблене вивчення художнього тексту шляхом використання різних видів
переказу (в ролях, частинами тощо), бесіди
за змістом.
2.Занурення в емоційні стани персонажів, ознайомлення із засобами їх вираження в мовленні
Збагаченню
емоційного досвіду малят і розвитку уяви сприяє використання ілюстрацій,
зображень людей і казкових персонажів у різних емоційних станах;
імітаційно-ігрових вправ, дидактичних ігор з піктограмами для вправляння дітей
у визначенні емоційних станів за зовнішніми
ознаками; завдань, запитань
до дітей з метою вправляння їх у визначенні почуттів і емоційних станів
персонажів за мовними і зовнішніми проявами. Більш глибокому проникненню дітей
в емоційний стан персонажів, на наш погляд, сприяє завдання передати зміст
художнього тексту своїми словами без попереднього заучування напам'ять.
Застосування такого комплексу прийомів допомагає уникнути монотонності мовлення дітей, що
з'являється внаслідок механічного заучування тексту ролі без проникнення в почуття героїв.
3.Практичне опанування засобів виразності
Цьому сприяють творчі вправи,
спрямовані на розвиток уміння
самостійно визначати інтонації, виразні рухи
для передачі емоцій літературних персонажів. Наприклад: «Покажи, що ти відчуваєш»,
«Покажи руками або пальцями», «Покажи ходу», «Зміни голос» та інші.
На цьому ж етапі проводиться робота
над технікою мовлення (вправи, ігри, скоромовки тощо).
4.Драматизація фрагмента літературного
твору (за вибором дітей)
У ході драматизації діти
вправляються в самостійному пошуку й застосуванні засобів
виразності. Закріплення набутих
дошкільниками знань, умінь триває в повсякденному житті.
Підсумком роботи є гра-драматизація всього літературного
твору. їй передує серія занять. Структура їх змінюється залежно від міри
ознайомленості дітей з літературними творами. На перших заняттях, де основна
увага приділяється ознайомленню дітей з текстом художнього твору, може не бути заключної частини. Якщо діти
вже знайомі з твором, то заключна частина заняття займає більше часу.
Такі заняття дають змогу вилучити з
практики роботи з дошкільниками
репетиції, що знижують інтерес
до творчості, організувати роботу дітей над виразністю мовлення.
Запропонована нами поетапна система
роботи з навчання дошкільників виразності мовлення охоплює ознайомлення малят як з інтонаційними засобами виразності, так і з немовними, передбачає збагачення,
закріплення, а потім самостійне застосування набутих знань у мовленнєвій
діяльності дітей, залучення їх в активні види навчально-мовленнєвої,
художньо-мовленнєвої й театралізовано-ігрової діяльності. Така комплексна
робота сприяє формуванню стійких навичок застосування дітьми засобів
виразності в мовленні.
Комментариев нет:
Отправить комментарий