ЯК ДОГЛЯДАТИ ЗА ДИТЯЧИМИ ІГРАШКАМИ ПІД ЧАС КАРАНТИНУ
|
Упродовж року плануйте 10-12 нових рухливих ігор. Ознайомте
дітей з новою грою і розучуйте її протягом двох-чотирьох днів підряд на
прогулянці. Пам'ятайте — перш ніж запропонувати дітям нову гру на певні
основні рухи, слід попередньо вивчити їх на фізкультурному занятті.
Використовуйте різні варіанти однієї гри. Із квітня по жовтень щодня
плануйте різноманітні рухливі ігри з м'ячем.
|
Опис-статична характеристика
предмета
чи об`єкта
|
Повідомлення-динамічна характеристика подій
|
||
Структурний елемент опису
|
Стимульне слово
|
Структурний елемент повідомлення
|
Стимульне слово
|
Назва предмету
|
Це-...
|
Початок
|
Були собі...
Ця історія про...
|
Загальна характеристика
|
Він такий...
|
Зав'язка
|
Одного разу...
|
Елементи
|
У нього є...
|
Кульмінація
|
Раптом...
|
Можливі дії
|
Він може...
|
Розв'язка
|
Тоді...
|
Ставлення до предмета
|
Мені подобається...
|
Закінчення
|
І стали вони...
|
дірочки ґудзиків різними способами тощо.
Консультація для педагогів
МИСТЕЦЬКА ОСВІТА ДОШКІЛЬНЯТ:
СВОБОДА, ТВОРЧІСТЬ, ІНТЕГРАЦІЯ
Мистецтво-це насамперед
творчість, пізнання й відображення світу через емоції та почуття. Чому ж у традиційній дошкільній освіті перевагу
віддають формуванню технічних навичок, наслідуванню зразка, а не вільній
творчості й емоційним переживанням? З поданої статті ви дізнаєтесь, як перейти
від репродуктивної до креативної мистецької діяльності, яку міру свободи
надавати дітям і як мотивувати їх до занять.
СИНЕРГЕТИЧНИЙ ПІДХІД У МИСТЕЦЬКІЙ ОСВІТІ
Шалені темпи розвитку ІКТ спонукають
сучасних батьків (а на їхнє прохання й педагогів) до пріоритетного спрямування
педагогічних зусиль на розвиток інтелектуальних
здібностей дітей. Унаслідок штучно створених умов для надмірної інтенсифікації
лівопівкульного мислення дитина поволі втрачає властиву їй від природи
емоційність. Однак відомо, що емоційне начало в людині є первинним. Це те, що
відрізняє її від техніки, те, що зрештою допоможе їй залишитися людиною (за
Джеком Ма). Неймовірним потенціалом
впливу на емоційну сферу володіє мистецтво.
Вивчення
наявних досліджень і практик щодо мистецької освіти дошкільників дало змогу виявити їхню спрямованість на формування технічних навичок на основі наслідування й тренування, що приводить до створення технічно якісного, але
шаблонного продукту, в якому немає місця для індивідуальних проявів
емоційно-чуттєвої сфери дитини.
Спираючись
на сучасні дослідження В. Діхти-Кірфф, Л. Шульги, інших науковців, пропонуємо синергетичний підхід
до організації мистецької освіти дітей
дошкільного віку.
У ЧОМУ ПОЛЯГАЄ СИНЕРГЕТИЧНИЙ ПІДХІД?
Поєднання різних видів і форм
мистецької освіти.
Використання
художніх і нетрадиційних матеріалів.
Відмова від
поділу занять на малювання, ліплення й аплікацію, оскільки образотворення
передбачає ініціативу дітей та опору на власні бажання у виборі матеріалів.
Вживання в
роботі з дітьми поряд зі звичним для них терміном "малювання" поняття «живопис», що не
лише звучить під час художньо-педагогічного
спілкування за картиною, а й позначає процес створення дітьми власних образів довкілля як спосіб самовираження за
допомогою фарб та інших матеріалів.
Синергетичний
підхід у мистецькій освіті сприяє пробудженню особистісного потенціалу та здібностей дітей дошкільного віку, розвитку в них емоційного інтелекту, ініціюванню ними індивідуальних
освітніх траєкторій та шляхів особистісного розвитку, процесу самотворення.
Саме тому на мистецьких заняттях
мають бути створені умови для поступового опанування (розвитку і контролю)
особистістю власних емоцій, руху від
пізнання своїх зовнішніх проявів до осягнення свого внутрішнього світу.
Умови, які допомагають розвинути здатність дитини до усвідомлення своїх
внутрішніх глибинних прагнень, уміння викликати в себе позитивні емоційні
стани, відчуття, переживання та відтворити їх у художньому образі.
Заміна репродуктивного способу організації мистецької освіти на креативний
має базуватися на синкретичних особливостях мистецтва, творчості вихователя та його орієнтації на сучасні інтегровані форми роботи з дітьми.
МЕТОДИЧНА
ОСНОВА
В основі мистецької діяльності
(образотворчої, музичної, театралізованої) лежить уява як психічний процес, що
потужно впливає на розвиток особистості загалом та її творчих здібностей зокрема.
Важливо
пам'ятати: реалізація впливу мистецтва на почуттєву сферу можлива лише за умови, що на
перший план у мистецькій освіті вийдуть не
теоретичні й технічні орієнтири, а емоційне та чуттєве сприйняття.
По-перше, педагогам варто усвідомити, що дитина
має право експериментувати, самостійно освоювати різні художні матеріали,
знаходити способи передачі образу в малюнку, ліпленні, аплікації, співі,
музично-ритмічних рухах, за допомогою пантоміми, міміки тощо.
По-друге, розвиток творчих здібностей відбувається
ефективніше за умови комплексної активізації всіх каналів сприймання: візуального,
аудіального, кінестетичного.
По-третє, організація мистецької діяльності
не може обмежуватися лише традиційними заняттями. У житті не існує
предметного поділу. Все наше життя відбувається синкретично. З нього важко виокремити
мовленнєву, пізнавальну, творчу діяльність.
Постає
слушне питання: як же ввести дітей у цей цілісний світ? Як сформувати в них
життєву компетентність? Предметна система в школі й занятійна система в
закладах дошкільної освіти, на жаль, не працюють на розв'язання цього завдання.
Діти
звикають до постійних вказівок з боку педагога, дорослого і губляться, коли
доводиться щось зробити самостійно. Життя не має готових зразків,
схем, алгоритмів для кожного з нас. Ми всі повинні вміти приймати власні
рішення щодо різноманітних питань. Саме тому спрямованість освіти на розвиток творчості є
правильним орієнтиром у розв'язанні цього
непростого завдання. За такого підходу
освітній процес втрачає функції прямого наслідування, нав'язування способів дій дорослим.
Дитина має право вибору, пошуку власного шляху образотворення. Вона проявляє своє особистісне ставлення до того, що пропонує
педагог, і може погодитися або не погодитися з ним.
Це створює
труднощі для тих вихователів, які не можуть відірватися від конспекту, в
арсеналі яких недостатньо цікавих для дитини видів діяльності та незвичних форм роботи.
Відтак одне з важливих завдань
педагога - створення умов, за яких перехід від одного виду діяльності до іншого
був би невимушеним, ініціювався б дітьми.
Мотивувати
дітей до заняття досить непросто. Деякі педагоги й донині обмежуються тим, що просто сповіщають: "Діти, сідайте за столики,
починаємо заняття!" або: "Увага! Зараз у нас буде заняття з
математики (природи, малювання...)". І
діти вервечкою йдуть до вихователя, дехто понурившись, дехто зітхаючи,
дехто кривляючись, а дехто покірно...
Змінити цю практику можна, якщо
педагог звикне запитувати себе: "Хто я такий, що в моїх дітей не блищать
очі?".
Треба діяти тут і зараз. Не боятися творчості «в чистому вигляді», адже вона цінніша від
традиційних методик. Варто уникати повторів і репродукування. І бути готовим
працювати щиро.
ПІДГОТОВКА ДО МИСТЕЦЬКОГО ЗАНЯТТЯ
З чого ж варто розпочинати?
Звісно, з підготовки. Підготовка до заняття
- короткотривалий процес (тут ідеться не про кропітку працю педагога,
який перебуває у творчому пошуку, а лише про
епізод "перемикання" малят з одного фрагмента життєдіяльності
на інший). І для дітей він проходить зовсім непомітно. Але саме від його якості
залежить активність малят, залученість кожного до спільної справи, до створення
спів-буттєвого простору, в якому вихованці й педагог — рівноцінні партнери,
захоплені цікавою діяльністю. У такій діяльності домінантою завжди буде
ТВОРЧІСТЬ.
Підготовка до заняття - термін для
педагога. За жодних умов діти не повинні знати про будь-яку підготовку.
Взагалі це поняття доцільно замінити на "забезпечення
умов для освітньої діяльності". Ці умови вихователь
створить досить легко, якщо дотримуватиметься відповідних принципів.
Принципи забезпечення умов для освітньої діяльності (за С. Гін)
Принцип
свободи вибору. Слід надавати вихованцям право вибору, але з однією важливою умовою:
його необхідно врівноважувати свідомою
відповідальністю за свій вибір (якщо дитина
не хоче займатися пропонованою справою,
вона має провести цей час із користю).
Принцип
відкритості. Підготовка до заняття - процес зіткнення дитини з
проблемами, розв'язання яких лежить за межами набутого нею досвіду.
Принцип
діяльності. Бернард Шоу стверджував: «Єдиний шлях, який веде до
знань, - це діяльність».
Навіть маленька практика цінніша, ніж велика теорія. Тому підготовка
домистецької (як і будь-якої іншої) діяльності дитини має передбачати
відповіді на питання: « Для чого? Для кого? Навіщо я це роблю? Як я це
використаю в житті?» Мотивація до привласнення
знань має враховувати те, яким чином дитина застосує їх, перетворить,
розширить, доповнить тощо.
Принцип
зворотного зв'язку. Він передбачає відстеження настрою дітей, їхньої зацікавленості, рівня
розуміння та засвоєння матеріалу попереднього періоду тощо.
Етапи підготовки до заняття
1.Сигнальний (інтрига, стимул, проблема).
2.Контактно-об'єднувальний (концентрація
на
мотивації).
3.Діагностичний
(виявлення
готовності до заняття).
Власне підготовка до заняття вимагає від педагога
творчого мислення. Ключем до такого мислення
є виявлення і розв'язання суперечностей. Ці суперечності можуть бути пов'язані
з урахуванням вікових особливостей під час вибору інструменту
мотивації.
Та й саме
поняття «заняття» в сучасному закладі дошкільної освіти досить
суперечливе. Нерідко можна почути поради не вживати термін «заняття», а
замінювати його альтернативними формами роботи з дітьми. Причину такого ставлення вбачаємо в тому, що деякі педагоги сприймають заняття
як міні-копію примітивного шкільного уроку.
Ясна річ, таким заняттям не місце в закладі дошкільної освіти.
Якщо заняття розглядати як особливу форму спілкування (художнього, етичного, літературного, дослідницького, педагогічного тощо), змінюються акценти не лише форми проведення, а й підготовки до такого спілкування.
ЯК МОТИВУВАТИ ДІТЕЙ ДО ЗАНЯТТЯ
Мотивацією до спілкування завжди
є інтерес. У дітей дошкільного віку інтерес досягається за допомогою
різноманітних стимулів: емоційних, вербальних, інтриги... Їх вибір залежить від
віку дітей: що молодші діти, то більш емоційною має бути мотивація. Водночас ми
проти надмірної таємничості, улесливості, неприродних інтонацій, перегравань.
> Спершу дайте дітям
перепочити, а потім уже залучайте їх до
іншого виду діяльності.
Якщо діти щойно впоралися зі
сніданком - дайте їм можливість відпочити.
Це для дорослих споживання їжі -
справа, якою можна займатися мимохідь. А
для дитини раннього і молодшого віку (2-4 роки) це складне заняття, яке
вимагає значних зусиль з координації рухів. Тож не варто відразу ж після
сніданку «дивувати» дітей вигуками лялькового персонажа, який заблукав і потребує
допомоги. Дайте їм час відновити сили. Після цього оберіть мотиваційний
прийом. Можете скористатися одним із
запропонованих варіантів.
Варіант 1
Сядьте на
килимок і покличте малят до себе, почніть розповідь.
Ваші очі мають завжди бути на
рівні дитячих очей. (Спробуйте походити тривалий час із задертою головою -
неприємне відчуття, еге ж? Завжди згадуйте його, коли спілкуєтесь із малюками).
Сидячи на килимку, запросіть дітей сісти поряд
і почніть цікаву розповідь. Можна запропонувати малятам сісти спинками
одне до одного, заплющити очі й щось уявити.
Потім
поставте біля своїх вихованців саморобні картонні
мольберти.
Подбайте про палітру і фарби.
Фарби можна зробити на основі
дитячого крему. Малята залюбки змішують барвники з кремом, роблячи відкриття:
червоний і жовтий, поєднуючись, дають
помаранчевий; жовтий і синій - зелений тощо.
Важливий момент: не давайте дітям
готові фарби. Вчіть
працювати з основними кольорами (червоний, жовтий, синій). Решту вони отримуватимуть шляхом змішування.
Увімкніть
музику й дайте дітям можливість пальчиками, пензликами,
губками, іншими матеріалами створювати образи.
Варіант 2
Почніть мовчки
займатися якоюсь справою.
Вихователь може змішувати фарби
чи витягнути конструктор на середину групової кімнати, заговорити з кімнатною рослиною, персонажами лялькового театру,
ввімкнути музику, заспівати, одягнути незвичайний атрибут (віночок, чепчик,
маску та ін.), почати замішувати солоне тісто тощо.
Варіантів безліч. Але умова одна: все треба робити невимушено, природно,
із задоволенням. І тоді діти залюбки емоційно зануряться в ту діяльність, яку
ви їм запропонуєте.
Варіант З
Стимулом до
мистецького заняття може стати обстеження різних предметів.
Наприклад, вихователь заходить до
групової кімнати з розкритою парасолькою.
Такий прийом стимулюватиме не
тільки інтерес дітей, а й їхню активність:
малята полюбляють давати дорослим поради,
повчати їх, виправляти помилки — тобто робити
все те, що зазвичай робимо ми.
Потім обговоріть властивості
парасольки: чи вона зручна і чим незручна
тощо. Зрештою усі разом доходять
висновку, що для захисту від дощу, вона
має бути великою, а для зручності використання - маленькою. Але чи може парасолька бути водночас великою й маленькою? Як з'явилася парасолька?
Які об'єкти природи схожі на парасольку? Нехай діти уявлять себе парасольками й
розкажуть про це.
Запропонуйте відтворити досліджуваний предмет
у художній діяльності.
Продовжити спілкування можна в «майстерні парасольок», де малята залюбки намалюють, сконструюють, задекорують цей атрибут.
Стануть у пригоді й танці з
парасольками, театр парасольок і багато інших цікавих речей А початком захопливої діяльності стала інтрига - прихід
вихователя з парасолькою.
ЕТАПИ ПРОВЕДЕННЯ МИСТЕЦЬКИХ
ЗАНЯТЬ
ПРОЕКТИВНИЙ ЕТАП
І етап - вибір дітьми тих
засобів, способів дій, за допомогою яких вони творитимуть.
Для дітей молодшого дошкільного
віку вихователь мінімізує поле вибору
(необхідні матеріали ставить на роздатковий столик, а малята самі їх
беруть). Старші дошкільнята самостійно обирають
матеріали, не обмежуючись тими, що представлені в осередку для творчості (наприклад, можна взяти елементи конструктора й, занурюючи їх у фарбу і роблячи відбитки, отримувати цікаві зображення). Головне - підтримувати
прагнення дітей приймати нестандартні рішення щодо створення образів. На цьому
етапі важливим є явище дисемінації (термін біологічний, у педагогічному вимірі
його можна перекласти як «зараження ідеями»).
ДІЯЛЬНІСНИЙ ЕТАП
II етап - вільна
творча діяльність дітей та вихователя,
що не передбачає наявності
зразка, натомість дає можливість вправлятися в різноманітних альтернативних способах отримання зображень.
Наприклад,
під час занять живописом дерево можна зобразити рухами, голосом, мелодією, пластичним
етюдом, намалювати відбитком засушеного деревію або будь-якої іншої рослини; ватними паличками, зв'язавши їх у пучечок; зібганим
папером; відбитком долоньки тощо). Увага акцентується на захопленості й умінні
педагога будувати стосунки з дітьми на основі спільного пошуку свободи та краси
самовираження.
На цьому етапі важливим є
самовираження дитини. Воно досягається шляхом створення образу, який виключає
наслідування зразка, шаблонність, стереотипність.
Створення
образу, або образотворення, - процес інтегративний.
Власне, він ґрунтується на вмінні усвідомити й відобразити дійсність або інше
явище різними художніми засобами (звуком, пластикою, рухом, кольором,
ритмом, словом, знаком, символом). Тобто образотворення ми розглядаємо як
інструмент поліфонічного сприймання світу. Інтегративність в образотворенні проявляється в тому, що естетично спрямовані види діяльності дітей (малювання, ліплення, аплікація, театралізована, музична, ритмічна діяльність) існують як
такі, що супроводжують психічний,
фізичний, соціальний розвиток особистості. Джерела образотворення поділяються на рукотворні та природні. Усі
об'єкти і явища соціального й природного довкілля можуть бути прототипами художніх образів.
Педагогу важливо допомогти дитині
зрозуміти, що саме вона хоче донести
своїм образом. Без цього
розуміння створити образ неможливо.
Також
педагогу варто усвідомити, що створювати образ не означає просто
відтворювати певний
об'єкт або явище. Насамперед створювати образ
- це передавати його ознаки у зв'язку з пережитими емоційними враженнями, які виникають унаслідок візуального, аудіального, тактильного, кінестетичного та емоційного контакту
Загальновідомо, що наявність
зразка вбиває творче начало. Наслідуючи дії дорослого, дитина копіює його
світорозуміння, що передається голосом, кольором, рухом. Наше завдання - спонукати дитину до формування власного уявлення про світ та фіксації своїх вражень через
створення образу. У цьому допоможе правило: у створенні образу слід
рухатись від предмета, об'єкта, явища. Але образ може бути створений з хаосу й
лише згодом набути завершеного вигляду (в малюванні яскравим прикладом може
бути кляксографія, у мовленні - дитяча «абракадабра», яка досить часто має
ознаки римованості й інтонаційної виразності).
Радимо
уникати шаблонів, штучних зразків та репетицій - адже таким чином втрачається
сама сутність образотворення.
Активізації дітей під час
мистецьких занять сприяє реалізація в освітньому середовищі діалогової стратегії,
що забезпечується використанням методу
креативної структурованої імпровізації (МКСІ). Цей метод
спрямований на оживлення смислів, створення позитивного простору, особистого
залучення й передбачає використання такого інструменту як зерно
образотворення - джерело інформації,
що активізує увагу та уяву під час процесу образотворення.
Тема в образотворенні - це
простір, що не має чітких обрисів, тому межі теми окреслюються там, де
починається простір іншої теми. Обираючи
тему заняття у звичний спосіб (реалізуючи календарне планування), педагог вважає, що він має бути почутий дітьми. Натомість дитина прагне заявити про себе, хоче, щоб її почули.
Усвідомлення
педагогами того, що дитина прагне проявитися, бути почутою, дає змогу зробити її
розум "почуттєвим", а почуття -розумними.
Пропонуємо скористатися таким
алгоритмом створення образу.
Алгоритм створення образу
Налагоджуємо
контакт (візуальний, аудіальний, тактильний, кінестетичний, емоційний) з об'єктом образотворення (зерном образу).
Розглядаємо
деталі.
Працюємо над
«оживленням» образу.
Уявляємо,
що може відбутися із зерном образу.
В основі такої моделі лежить
вертикаль образотворення.
Вертикаль образотворення
ВНУТРІШНЬОЧУТТЄВО-МИСЛЕННЄВА
ДІЯЛЬНІСТЬ
ЗОВНІШНЬОРУХОВА
ДІЯЛЬНІСТЬ
АСОЦІАТИВНА
ПОВЕДІНКА
ВНУТРІШНІЙ
ПЕРСОНАЖ
ЗЕРНО
ОБРАЗУ
Отже, зерно образу - це джерело
інформації, яке діти активізують за допомогою уваги та уяви. Джерелом
інформації можуть стати будь-які об'єкти і явища соціального й природного
довкілля.
РЕЗУЛЬТАТИВНО-АНАЛІТИЧНИЙ ЕТАП
III етап - переживання дітьми емоційного задоволення від
процесу образотворення.
Мета його досягається за
допомогою емоційних стимулів: похвала і вдячність вихователя, компліменти
малят одне одному за результатами діяльності, вербальна презентація ними
результатів утілення творчого задуму, виставки завершених робіт, демонстрація
результатів батькам.
Варто наголосити: не кожне заняття може мати
завершений результат - адже діти можуть створювати образи впродовж кількох
занять.
МИСТЕЦЬКЕ ЗАНЯТТЯ ЯК
ХУДОЖНЬО-ПЕДАГОГІЧНЕ СПІЛКУВАННЯ
Пропонуємо вихователям спробувати
проводити мистецькі заняття як форму художньо-педагогічного спілкування, де
не буде чіткого розподілу на види мистецької діяльності. Натомість пріоритетом
нехай стане створення дітьми образів із самостійно обраних матеріалів.
Наприклад, образ бузку можна
намалювати фарбами (в різних техніках), олівцями, крейдою, виліпити з солоного
тіста, зробити з паперових кульок, у техніці декупажу, колажу, на різних поверхнях
(папір, харчова плівка, стіни, асфальтове покриття на вулиці) тощо. Але для
створення образу потрібно наситити дитину враженнями (спостереження в
природі, ознайомлень з творами живопису, читання тематичної художньої
літератури тощо). Ці враження вона може відтворити під час емоційно-імітаційної
вправи.
Емоційно-імітаційна вправа «Бузкова фантазія»
Бузок
ароматний, пахучий, ніжний. Спробуємо до нього доторкнутися, відчути шовковистість суцвітті його тремтливість, тендітність. А як росте бузок?
Стані можна хвильку маленькими паростками, відчуймо теплі руки садівника, м'якість землі, свіжість дощу. Потягнімо
ручки
вгору, до сонечка! Міцно станьмо на ніжки. Віл чуймо силу. Доторкнімося до
гілочок (рученяток). Які вони гладенькі! Які приємні на дотик листочки
(пучечки пальчиків)! А тепер долоньками
ніжно візьмімо суцвіття бузку й вдихнімо його аромат.
Створюючи таким чином образ,
дитина про живає його, а залучаючи до його створення -оживлює. Використання
музики підсилює ефект входження в образ, який «оживе» на папері, стіні, склі -
там, де його захочуть відтворити. Так форма роботи дає малюкові змогу, не
наслідуючи зразок вихователя, відобразити те, що він бачив навколо, на основі власного досвіду.
У дітей є безліч способів заявити
про себе : драматизація, музика, спів, танці, фотографи конструювання, бесіда
тощо. Опановуючи «мову символів» у різних видах мистецтва, діти створюють
образи, досліджуючи свої таланти і формую чи власне ставлення до світу.
Завдання дорослого - забезпечити вільний доступ до матеріалів за допомогою яких
дитина виражає свій внутрішній стан, формує уявлення про світ, та допомогти їй усвідомити й запам'ятати власні відчуття. Для
використання потужного потенціалу мистецтв у формуванні дитячої особистості
педагог має стати «режисером радості».
Така організація мистецької
освіти дає дітям можливість емоційно занурюватись у середовище, насичене
різноманітними матеріалами для творчості, обираючи за власним бажанням ті, які
допоможуть реалізувати задуми. Завдяки використанню педагогом художнього слова,
музичного супроводу вихованці мають можливість повніше і яскравіше сприймати довкілля,
що сприяє створенню емоційно забарвлених образів.
Особливості педагогічного супроводу
в кожній віковій групі
Рекомендації для
педагогів
Перша молодша група
·
Проводьте
ранкову гімнастику в груповій кімнаті; закінчуйте її за 5-10 хв до сніданку.
·
Намагайтеся,
аби всі діти взяли участь у руховій діяльності, заохочуйте їх виконувати
вправи самостійно.
·
Виконуйте
всі вправи разом із дітьми.
·
Надавайте
вправам імітаційного характеру або проводьте вправи з предметами — прапорцями,
стрічками, маракасами тощо.
·
Пропонуйте
дітям вправи з відомими предметами, ознайомлюйте з ними напередодні, привчайте
сприймати фізкультурний інвентар як атрибути до вправ, а не як іграшки.
·
Шикуйте
дітей урозтіч для виконання загальнорозвивальних вправ на початку року,
поступово навчаючи шикуватися в коло.
·
Використовуйте
орієнтири під час шикування.
·
Упроваджуйте
рахунок «1-2» із другого півріччя.
·
Практикуйте
3-4 загальнорозвивальні вправи у комплексі, дозування — 4-5 разів.
·
Встановлюйте
тривалість ранкової гімнастики: 4-5 хв.
Друга молодша група
•
Використовуйте
у першому півріччі відомі дітям вправи, які вони виконували в першій молодшій
групі.
•
Виконуйте
вправи на рахунок «1-2» на початку року і поступово упроваджуйте рахунок
«1-4».
•
Не
вимагайте від дітей правильного та чіткого виконання вправ, схожість зі зразком
— приблизна.
•
Давайте
індивідуальні вказівки дітям щодо якості виконання рухових дій.
•
Упроваджуйте
попередній показ загальнорозвивальних вправ поступово.
•
Використовуйте
прийом «дзеркального» показу.
•
Наприкінці
року ознайомте дітей з перешикуванням у три колони способом за ведучим.
•
Надавайте
вправам імітаційного характеру.
•
Практикуйте
4-5 загальнорозвивальних вправ у комплексі,
дозування — 5-6 разів.
•
Встановлюйте
тривалість ранкової гімнастики: 5-6 хв.
Середня група
§ На початку року використовуйте відомі
дітям перешикування та варіюйте їх: у
коло, урозтіч, у три колони способом за ведучими. У
другому півріччі ознайомте дітей зі способом перешикування трійками.
§ Залучайте дітей до виконання вправ після
попереднього показу та пояснення.
§ Продовжуйте надавати вправам імітаційного
характеру.
§ Використовуйте музичний супровід.
§ Практикуйте 5-6 загальнорозвивальних вправ
у комплексі, дозування — 6-8 разів.
§ Встановлюйте тривалість ранкової
гімнастики — 6-8 хв.
Старша група
·
На
початку року використовуйте відомі дітям перешикування та варіюйте їх: у коло,
урозтіч, у три колони способом за ведучими, трійками. Це зацікавлює, стимулює
розвиток уваги та координації рухів. Ознайомте дітей з перешикуванням двійками
способом розведення і зведення.
·
Використовуйте
частковий показ вправи, показ підготовленою дитиною.
·
Залучайте
дітей до виконання вправ за назвою, словесною інструкцією.
·
Давайте
загальні та попередні вказівки щодо правильності та якості виконання вправи.
·
Домагайтеся
якісного виконання дітьми рухових дій, надавайте індивідуальну допомогу.
·
Продовжуйте
надавати вправам імітаційного характеру.
·
Використовуйте
музичний супровід.
·
Практикуйте
6-7 загальнорозвивальних вправ у комплексі, дозування — 8-10 разів.
·
Встановлюйте
тривалість ранкової гімнастики — 8-10 хв.
Різновікова група
·
Об’єднайте дітей
у дві підгрупи — молодшу та старшу.
·
Орієнтуйтеся на
молодших дітей при шикуванні та перешикуванні.
·
Добирайте різні
види ходьби та бігу, посильні для всіх дітей. Щоб виконати рухи, різні за
складністю, шикуйте дітей у два кола. Наприклад, всередині кола малюки біжать
«як лисички», а у зовнішньому колі старші діти стрибають із просуванням уперед
на двох ногах «як зайчики».
·
Для виконання
загальнорозвивальних вправ малюків перешикуйте у коло, вроз¬тіч; якщо молодшу
підгрупу складають діти середнього дошкільного віку, скорис-тайтеся перешикуванням
з однієї колони в декілька способом виведення колон за ведучим.
·
Добирайте
загальнорозвивальні вправи, які можуть легко виконати молодші діти.
·
Регулюйте фізичне
навантаження: збільшуйте його для дітей старшого дошкільно¬го віку і зменшуйте для
молодшого. Для цього встановлюйте кількість і дозування загальнорозвивальних
вправ у комплексі відповідно до віку — молодші закінчують виконувати вправу, а
старші продовжують.
·
Встановлюйте
тривалість ранкової гімнастики, орієнтуючись на старшу підгрупу.
ОСОБИСТІСТЬ ПЕДАГОГА
у вимірі запитів XXI століття
Зі зміною соціуму
вимоги до особистості педагога змінюються. Але певні константи залишаються в
усі часи. Вони обумовлені унікальністю цієї професії, насамперед її футуристичною спрямованістю.
Адже педагог сьогодні виховує
дітей для майбутнього, а сам
вихований на цінностях минулого.
Чи знає він, яким буде це майбутнє? Які знання, вміння та цінності сьогодення
будуть потрібні його вихованцям завтра? Напрошується відповідь, що не знає.
Унікальність справжнього педагога полягає в тому, що він має передбачати
майбутнє. Він сам має бути людиною з майбутнього, адже є зразком для
наслідування для своїх вихованців.
Унікальність професії
педагога полягає і в тому, що до структури його професійної компетентності
входять особистісні якості людини. Для
багатьох професій, що існують у нашому суспільстві, вони не є визначальними за
наявності у фахівця відповідних знань та вмінь, відповідальності.
Для педагога особистісні
характеристики навіть більш значущі, ніж його знання, вміння та
навички.
І
в історії, і в сучасній практиці ми бачимо приклади успішного виховання
дітей людьми, що не мали/не мають професійної підготовки. Але їхні виховні
впливи на дитину базуються на любові
й розумінні маленької
особистості, побудові довірчих взаємин та організації взаємодії з нею відповідно
до інтересів та потреб самої дитини.
Сьогодні суспільство
висуває підвищені вимоги до педагогів освітніх закладів. Кілька десятиліть
тому відомий соціолог І. Бестужев-Лада назвав дитячі садки “камерами схову”,
наголосивши тим самим, що вони призначені лише для догляду за дітьми. Сьогодні
функція догляду за дітьми в дитячих садках - одна з важливих, але не єдина, яку
має здійснювати вихователь.
У сучасному суспільстві
вихователь є своєрідним координатором, антистресором, посередником між
дитиною і суспільством, тобто людиною, яка регулює і координує всі соціальні
чинники, що впливають на формування особистості в дошкільному дитинстві.
ЯКИМ ХОЧУТЬ БАЧИТИ
ВИХОВАТЕЛЯ БАТЬКИ ДОШКІЛЬНЯТ?
Проведене опитування
106 батьків у закладах дошкільної освіти міста Києва дало змогу скласти
уявлення про вимоги батьків до особистості вихователя. Батькам було запропоновано
дати відповідь на запитання: “Яким ви бажаєте бачити вихователя своєї дитини в
умовах дитячого садка?”. Просили звернути увагу на такі моменти:
♦
вік педагога;
♦
його освіта;
♦
основні особистісні якості.
Відповіді були дуже
різні, але дали можливість виділити деякі загальні тенденції.
Більшість батьків
(65% від числа опитаних) вважають, що вихователь має бути досвідченим, але не
похилого віку. Ідеальний вік для вихователя дітей дошкільного віку, на їхню
думку, - 30-40 років.
Батьки єдині в думці,
що вихователь повинен мати вищу спеціальну освіту і досконало знати психологію,
проте не лише дитячу.
Серед значущих
особистісних якостей виділяють любов до дітей (100%), помірну суворість (86%),
терпіння (60%), доброту (56%), почуття гумору (32%), педагогічну тактовність
(30%).
Також більшість
респондентів (82%) наголосили, що вихователем може бути лише людина, яка має
досвід виховання власних дітей. Переважна більшість батьків (86%) наполягають
на тому, що сучасний вихователь повинен володіти іноземною мовою (мовами) та
методикою (методиками) навчання її дітей. Значна частина батьків (40%)
вважають, що вихователь має володіти музичним інструментом, а 32% бажають, щоб
він гарно малював і міг навчити цього дитину, пробудити в ній інтерес до
мистецтва. При цьому батьки також бажають, щоб у дитячому садку їхніх дітей
навчали основ математики, читання, письма, комп’ютерної грамотності, вміння
поводитися в товаристві.
ЯКИМ ХОЧУТЬ БАЧИТИ ВИХОВАТЕЛЯ ДІТИ?
Коли ж аналогічне
питання було поставлене вихованцям старшої групи, результати виявилися дещо
іншими.
По-перше, всі без
винятку діти бажають, щоб вихователь був молодим. Вони пояснюють це тим, що
“тоді вихователька може гратися і бігати з нами, молода — гарна, від неї гарно
пахне, вона модно вдягається, вміє танцювати”.
По-друге, на перше
місце серед особистісних якостей вихователя діти ставлять доброту. “Вихователька
має бути доброю, — кажуть вони, — лагідною, не сварити нас і не карати”.
На запитання, що ж
має вміти робити вихователька, відповіді були такі: грати в дитячі ігри
(100%), добре бігати і стрибати (84%), розповідати казки і вигадувати цікаві
історії (56%), малювати (52%), робити дітям гарні зачіски (30%), вчити дітей
читати (22%), вчити правильно битися і захищатися, тобто навчати прийомів
боротьби.
Як бачимо, думки
дітей і їхніх батьків багато в чому не збігаються. Насамперед це стосується
віку педагога (діти прагнуть мати молодого вихователя, батьки — досвідченого).
Проте зазирнувши в суть відповідей дітей, ми можемо
побачити, що вік вихователя вони пов’язують як з його зовнішністю, так і з
активністю. Молодий, отже, гарний (модно вдягається і гарно пахне); молодий,
отже, може бігати і стрибати, гратися і навчати того, чого бажає навчитися
дитина (наприклад, захищатися).
Таким чином, сучасні
вихователі (а також й інші дорослі, що спілкуються з дітьми) можуть зробити
певний висновок.
Як тільки дорослі перестають
стежити за своїм зовнішнім виглядом і займати активну позицію в іграх та
інших видах діяльності дітей, вони автоматично переходять до категорії “старих”.
На наш погляд, оцінка вихователя
дітьми з точки зору його віку має бути стимулом для безперервного розвитку та
самовдосконалення педагога.
“Добрий” у розумінні дитини — такий, який “може
послухати, чого хочуть діти, а не тільки говорити, щоб вони робили, як він
(вихователь) хоче!”.
Ми бачимо за цим судженням
5-річного хлопчика бажання будувати взаємини з педагогом не за принципом
“керівник - підлеглий”, а з позиції взаємоповаги, в якій дитині надається певна
самостійність у думках, словах, діях.
Діяльність сучасного педагога
відбувається в складних умовах впливу на ефективність його роботи низки суперечностей. З
одного боку, це пришвидшення темпу інтелектуального розвитку дошкільнят, з
іншого - загальне послаблення їхнього імунітету. Ми спостерігаємо чітко
стратифіковане (тобто розшароване) суспільство і не бачимо оптимальних умов для
соціалізації та реалізації потенційних можливостей великої частки дітей у
період дошкільного дитинства. Усвідомлюємо нагальну потребу у формуванні в
малят позитивного світосприйняття і, водночас, спостерігаємо вплив соціальних
стресових чинників на особистість дитини. Висока відповідальність перед
суспільством і значущість роботи вихователя ніяк не корелює з нівелюванням у
соціальному та економічному плані “вартості” цієї професії.
Попри всі протиріччя, нині дошкільний педагог — не
просто вихователь, а радше координатор і стимулятор внутрішніх сил розвитку
дитини. Він здійснює її захист як від внутрішніх (особистісних), так і від
зовнішніх (соціальних) негативних впливів.
Дослідження психологів доводять: сучасні діти потребують самостійності як
умови розвитку і свободи вибору як
її джерела. Проте парадоксальність ситуації полягає в тому, що прагнення до
самостійності яскраво проявляється в ранньому віці. Власне, у той період, коли
дитина виховується в сім’ї.
І саме в сім’ї дитину досить часто обмежують у прагненні до самостійності: хоче
вдягнутися сама - ні, тому що ми поспішаємо хоче поставити на стіл посуд - ні,
“розіб’єш”. Зате привівши дитину до закладу дошкільної освіти, батьки ставлять
перед педагогами вимоги: ви повинні... (а далі йде перелік якостей дитини,
які, на думку батьків, мають формувати вихователі). Тому однією з пріоритетних
фахових компетентностей сучасного дошкільного педагога є комунікативна.
Саме комунікативна компетентність є тим місточком,
який здатен об’єднати педагогів і батьків навколо інтересів дитини.
Взаємодія з батьками може
будуватися лише на принципах ділового партнерства, взаємної довіри і поваги. А
серед методів педагогічного впливу перевагу слід віддавати практичним: грі,
спільній діяльності, моделюванню, вправам, експериментуванню тощо.
Зауважимо: серед різних видів
діяльності діти насамперед обирають гру. І прагнуть до спільної з вихователем
ігрової діяльності. Всупереч поширеній думці дорослих про потяг сучасних малят
до комп’ютерних ігор, ми не побачили цього у відповідях дітей. Комп’ютер стає цікавим тоді, коли зникає
інтерес чи можливість спілкування з дорослим. Завдання сучасного
вихователя — створити для дітей простір, у якому чільне місце належить
цікавому дозвіллю, іграм та спілкуванню з однолітками й дорослими, які
люблять, поважають і розуміють дітей. Не менш важливо навчити цього батьків.
Суспільство висуває високі вимоги
до юного покоління і бажає бачити молодь моральною, активною, самостійною,
креативною. Пам’ятаймо, що особистість формується у взаємодії з особистістю.
Педагог має бути особистістю, яка відзначається
ерудицією, благородством почуттів, естетичним зовнішнім виглядом, активним
сприйняттям довкілля, активною життєвою позицією.
Вимоги до сучасного вихователя
можна систематизувати за трьома напрямками, які можуть стати провідними
векторами саморозвитку.
Перший
(світоглядний): педагог має бути
людиною, яка мислить категоріями Всесвіту. Тобто його цінності, картина світу
і світосприйняття мають бути згармонізовані із загальнолюдськими цінностями і
законами розвитку Природи.
Другий
(професійний): вихователь має бути
професіоналом у своїй справі, тобто фахово компетентним. А саме: володіти
ґрунтовними знаннями з фізіології дитини, вікової психології, дошкільної
педагогіки, фахових методик. У його інструментарії мають бути сучасні
технології розвитку дитини. З ним має бути цікаво кожній дитині.
Енциклопедична обізнаність — необхідна риса вихователя.
Третій
(особистісний): професійно значущими
якостями педагога є доброта, емпатія, оптимізм, емоційність. Він має бути
здатним і відчувати потребу вчитися впродовж життя, зокрема й у своїх
вихованців. І головне — усвідомлювати свою відповідальність перед дитиною, її
батьками, суспільством.
ГУРТУЄМО ДІТЕЙ - ФОРМУЄМО КОМАНДУ
УЧИТИ
ВЗАЄМОДІЇ ТРЕБА ЗМАЛКУ
Соціальний, науково-технічний прогрес,
величезний потік інформації, павутиння соціальних мереж та багато інших чинників
сучасного життя безпосередньо відбиваються на розвитку дітей. І
не завжди позитивно. Діти третього тисячоліття здатні змалечку віртуозно
користуватися комп’ютерною технікою, але майже не вміють вибудовувати
“місточки” взаєморозуміння з іншими дітьми, домовлятися, приймати спільні
виважені рішення, злагоджено працювати на позитивний результат і головне -
отримувати від цього задоволення.
Одна з причин такого стану речей -
недостатність досвіду живого спілкування в родині, послаблення емоційного
зв’язку між дитиною й батьками, збіднення змісту і форм сімейного дозвілля, що
породжує страх перед комунікацією з іншими.
З моменту вступу дитини до закладу дошкільної
освіти вона разом зі своїми батьками стає учасницею нової системи соціальних
відносин. І педагоги покликані донести до свідомості кожного з батьків
важливість взаємодії і з дитиною, і з вихователем.
Варто пояснити батькам, що коріння
асоціальної поведінки підлітків (бійки, сварки, публічне приниження одне одного,
кібербулінг) виходить із дошкільного дитинства. Саме в цьому віці закладаються
базові якості особистості й формуються навички соціально прийнятної поведінки.
Кожен дорослий має
розуміти: у сучасному суспільстві запорукою успіху людини є її вміння
працювати в колективі, знаходити шляхи розв’язання конфліктних ситуацій,
сприймати і поважати думку інших і водночас аргументовано відстоювати власну
позицію.
Група в дитячому садку - перша
модель суспільства, у якій малюк поступово усвідомлює своє місце в системі
відносин з іншими людьми.
Тут він має можливість проявляти себе й
об’єднуватися з
однолітками для спільної гри
(домовилися - граємо, не
домовилися - гра “розвалилася”).
Зрозуміло, що у формуванні таких
практичних навичок як уміння спілкуватися, домовлятися, працювати в команді з
індивідуальною відповідальністю за кінцевий результат будь-якої справи провідна
роль належить вихователю. Педагог має створити необхідні психологічно комфортні
умови для налагодження добрих відносин у дитячому
колективі. Накопичення під керівництвом дорослого такого
цінного соціального
досвіду дає змогу розкрити віковий потенціал дошкільника,
підготувати його до самостійного дорослого життя.
Отже, завдання дорослого - допомогти дитині
сформувати соціальну компетентність - розуміння суті відносин “Я -
суспільство”, уміння вибирати правильні соціальні орієнтири і відповідно до них
організовувати свою діяльність.
Які соціальні навички потрібні
дошкільнику?
♦ Встановлювати
та підтримувати контакти з однолітками.
♦ Брати
участь у колективних справах, приймати та надавати допомогу.
♦ Узгоджувати
і координувати свої дії з діями і думками однолітків та дорослих.
♦ Домовлятися
з однолітками в конфліктних ситуаціях.
Бажання і вміння домовлятися, працювати в
команді, потреба у спілкуванні, соціальний статус дитини в групі - важливі
моменти, які вимагають спеціальної уваги з боку дорослих. І цим важливим
питанням необхідно приділяти увагу з того часу, коли діти ще тільки вчаться
грати разом.
Навчити малят грати разом, не заважаючи
одне одному, - найперше завдання на шляху формування дитячого колективу.
Поступово, з віком, у грі, спільній діяльності набувається досвід взаєморозуміння,
уміння узгоджувати свої дії з партнерами, розуміти їхню позицію,
взаємопов’язаність дій усіх учасників. Діти починають творчо мислити, впевнено
почуватися в групі однолітків, реалізовувати свої здібності, домовлятися для
досягнення результату в спільній діяльності.
НА
ЧОМУ МАЄ БУДУВАТИСЯ СПІЛЬНА ДІЯЛЬНІСТЬ ДІТЕЙ?
Свобода, самостійність, повага до
кожного - три “кити”, на яких має будуватися робота в групі. При цьому
важливими також є деякі організаційні аспекти.
Емоційне зближення, психологічне налаштування дітей
Тут у пригоді може стати ритуал привітання. Важливо
надавати дітям можливість самим обирати, з ким і в який спосіб вітатися. Це
сприяє розвитку особистої ініціативи і є певним маркером стосунків у групі.
Вихователь теж бере участь у процесі й стежить за тим, щоб жодна дитина не
залишилася поза увагою.
Опора на пізнавальний інтерес дітей
Інтерес стає могутнім мотивом,
який спонукає дитину знаходити спільну мову з іншими, погоджуватися і поступатися,
приймати пропозиції своїх друзів, розуміти їхню значущість для досягнення
спільної важливої мети.
Закріплення позитивних переживань
Варто стимулювати кожну дитину
висловити своє ставлення до взаємодії в команді: подарувати одне одному певний
символ, який засвідчує бажання працювати разом, сказати добре слово, потиснути
руку тощо. Набутий позитивний емоційний досвід надалі мотивуватиме дітей до
взаємодії з однолітками.
Важливо давати дітям можливість
змінювати свою рольову позицію.
ШЛЯХИ РОЗВИТКУ ПРАКТИЧНИХ
УМІНЬ ПРАЦЮВАТИ
В КОМАНДІ
♦ Психологічні
ігри, вправи на розвиток командної єдності, відчуття командного духу.
♦ Рольові
ігри зі зміною ролей.
♦ Проблемні
ситуації, розв’язання яких пов’язане з подальшим обговоренням, елементами
групової дискусії.
♦ Міні-проєкти,
під час яких діти обговорюють певну ігрову ситуацію, розв’язання якої передбачає
дослідницький пошук, взаємодію, комплекс дій, які завершуються створенням
відповідного продукту. Для цього необхідно розподіляти
обов’язки, кожному узгоджувати свою частину роботи зі спільним
результатом, свої
інтереси з інтересами партнерів (не одного, а кількох), часом поступатися
своїми бажаннями, відстоювати власну думку тощо.
Проектна діяльність - один з
найефективніших способів формування вміння працювати в команді, адже передбачає
прийняття дітьми спільної мети, мотивів, узгодження дій, розподіл
відповідальності за отриманий результат При цьому потребує максимального
залучення батьків у продуктивну діяльність малюків - дорослі й діти зближуються
і стають єдиною командою.
♦ Хороводні
ігри, які вимагають узгодженості рухів.
♦ Робота
в малих групах - об’єднання дітей у робочі групи для
реалізації колективного задуму.
♦ Командні
рухливі ігри, наприклад футбол, естафети тощо.
♦ Перегляд
і обговорення командної роботи дорослих, наприклад, перегляд уривків
футбольного матчу й аналіз дій гравців, їхніх емоцій: прагнення до перемоги,
радість перемоги, обговорення фрази “Учасники команди — одне ціле” тощо.
Або перегляд виконання музичного твору
оркестром, обговорення
того, як грає оркестр,
де кожен музикант виконує
свою партію, тези “Оркестр
- єдина команда, у
якій якість виконання музичного твору залежить від кожного”.
♦
Творчо-рефлексійні вправи. Наприклад: “Ми вирощуємо квітку
дружби, колір кожної її пелюстки - це мій настрій, враження від виконання
колективної роботи” - діти наклеюють чи домальовують пелюстки до серединки
квітки, обговорюють. У групі може висіти картина - результат колективної
дитячої образотворчості (можливо, створена з допомогою дорослих - вихователя,
батьків), у якій в символічній формі втілено гасло “Моя рука завжди буде в
твоїй руці. Ми - однодумці, ми - друзі, ми - команда!”.
♦
Квести, у ході яких команди виконують
різні завдання, об’єднані спільним сюжетом.
♦
Ранкові зустрічі. Наприклад, щоденна традиція
“Ранок теплих, ніжних слів з усмішкою” сприяє емоційному зближенню дітей, що
впливає на їхній настрій, прийняття одне одного, задає позитивний імпульс на
весь день.
На прогулянці малята
спостерігають за пташками, обговорюють народні прислів’я і за допомогою
дорослого роблять висновок, що слова схожі на пташок - вони вміють “літати”.
Під час ранкової зустрічі, гри зі “словами- пташками” у дошкільників виникає
позитивна емоційна реакція, бажання слухати, говорити, спілкуватися одне з
одним, дарувати теплі, добрі “слова-пташки” одне одному.
Привітання завершується так:“Дружно, весело разом скажемо,
що ми - одна міцна, дружна команда”, - і діти стають близько одне до одного,
беруться за руки й піднімають їх угору.
♦
Самостійна діяльність.
Під час організації
самостійної діяльності дітей вихователь надає їм можливість проявляти сформовані
соціальні навички в ігровій, трудовій, художньо-творчій діяльності, у
спілкуванні, що допомагає кожному усвідомити свою причетність до певної
спільної справи, завдання, гри, власну роль у процесі досягнення результату,
прийняти на себе відповідальність перед іншими дітьми за якість своєї роботи.
♦
"Круглі столи” для дітей, їхніх
батьків і вихователів. Теми для обговорення: “Аромат успіху нашої
команди”; “Колір успіху нашої команди”; “Мелодія успіху нашої команди”; “Смак
успіху нашої команди”. Наприкінці усі співають пісню про дружбу.
♦
Усе це створює
психологічно комфортні умови для побудови гармонійних відносин у дитячому колективі,
за яких кожна дитина має можливість розкрити свої найкращі якості, здібності й
тим самим позитивно впливати на своїх однолітків.
♦
Коли дитячий колектив
зайнятий цікавою змістовною діяльністю, об’єднаний спільним справами, перспективою
захопливих спільних дій, радісними емоціями, переживаннями, це формує відчуття
психологічної безпеки, захищеності, душевного комфорту. У такий колектив
кожна дитина приходитиме охоче, адже в ньому вона матиме можливість переживати
задоволення, гордість, відчуття приналежності й прагнутиме робити добрі справи
разом зі своїми друзями.
♦
Це наповнює життя
дитини інтересом, радістю перемог, позитивними переживаннями в процесі
виконання спільних справ, що дає безцінний соціальний досвід, необхідний у
дорослому житті.
♦
Що більше дітей
виховуватимуться у психологічно здорових, згуртованих колективах-командах, то
більш світлим, добрим, толерантним і радісним буде наше суспільство й увесь
світ. ■
ВІДПОЧИНОК ПРОСТО НЕБА - ДЛЯ ЄДНАННЯ ТЕ, ЩО ТРЕБА
Веселі рухливі командні ігри не
лише позитивно впливають
на фізичний розвиток дітей, а й навчають їх підтримувати одне одного,
узгоджувати дії, об’єднувати зусилля та спілкуватися. А якщо ще й залучити
батьків, то можна згуртувати родини і зблизити малят і дорослих. До вашої
уваги - добірка ігор, які можна проводити як на свіжому повітрі, так і в залі.
Cьогодення
свідчить, що більшість сучасних батьків постійно зайняті, а їхні діти, на жаль,
здебільшого перебувають у віртуальному світі комп’ютерних ігор, мультфільмів та
телевізора, де живе спілкування та стосунки відходять на другий план. Як
результат - діти не здатні правильно будувати
відносини, схильні до проявів
егоїзму, а іноді й агресії, не вміють співчувати і допомагати тим, хто поряд.
Як ми, педагоги, можемо цьому зарадити?
Один
зі способів налагодження повноцінного спілкування між дошкільниками-однолітками,
дітьми та дорослими і водночас єднання з природою, її красою та силою -
організований спільний відпочинок просто неба.
Для нашого закладу таке дозвілля
стало традиційним, ми проводимо його у Басівському парку. Це дає додаткову
можливість організовувати різноманітні конкурси, змагання та ігри коман-
дотворчого (тімбілдінгового) спрямування в екстремальних умовах, сутність яких
полягає в тому, щоб з окремих учасників створити дружну команду, яка долає всі
перепони на шляху до перемоги, набуваючи позитивний емоційний досвід.
Навіщо проводити
командні ігри?
ü Щоб створити в колективі
учасників атмосферу єдності, взаєморозуміння та довіри.
ü Щоб навчати дітей та дорослих
ефективної співпраці та взаємодії.
ü Щоб підсилити інтерес до
здорового способу життя та активного відпочинку.
ü Щоб поліпшити емоційну атмосферу
та надати учасникам заходу можливості для психологічного розвантаження.
ü Щоб допомогти новачкам, як дітям,
так і дорослим, в адаптації.
Як свідчить досвід, особливих матеріальних витрат
проведення такого заходу не потребує, однак підготовка до нього має бути
ретельною.
Слід зважати на такі складові:
місце проведення, сезонні та погодні умови, реквізит, фізкультурний інвентар,
музичний супровід, технічне забезпечення, а головне - добір командних
ігор, естафет та конкурсів для проведення яскравого розважального
дійства. У сценарій дійства ми обов’язково вводимо танцювальний
флешмоб, у якому беруть участь усі учасники. Адже музика в
поєднанні з рухами не тільки позитивно впливає на нервову систему, а й
послаблює внутрішнє напруження, допомагає подолати скутість і сором’язливість.
Презентуємо добірку
командотворчих ігор, які ми пропонуємо своїм вихованцям та їхнім батькам.
Учасники команд стоять у колах по
десять осіб (таких кіл може бути кілька). Починається челендж із простого
танцювального руху. Цей рух виконує перший учасник команди (дорослий) і передає
естафету наступному, який повторює попередній рух і додає щось своє (сплеск у
долоні, присідання, поворот тощо). Так кожен, хто стоїть у колі, має додати до
послідовності рухів щось своє.
Примітка: доречно розташувати дітей і
дорослих у колі через одного.
ВПРАВНИЙ
ОБРУЧ
Матеріал: кілька обручів великого
діаметра.
Дві (або більше) команди по 10-20
осіб стають у шеренгу, одна проти одної, у першого гравця кожної в руках обруч.
Усі тримаються за руки і за сигналом починають пролазити в обруч, не рознімаючи
рук. Виграє та команда, учасники якої пролізуть в обруч швидше за інших і
жодного разу не роз’єднають при цьому рук.
ЗШИВАЄМО” КОМАНДУ
Матеріал: довгі мотузки за кількістю
команд.
Дві чи більше команд стають у
шеренги, одна проти одної. У першого гравця кожної команди в руках довга
мотузка. За сигналом гравець із мотузкою повинен “нанизати” на неї всіх гравців
своєї команди, просовуючи цю мотузку в різні отвори на їхньому одязі. Виграє та
команда, яка першою закінчить “нанизування”.
Матеріал: товста плетена мотузка (4 м).
Учасники стають у пари, які
шикуються одна за одною (кількість не обмежена). У першої пари (дорослих) у
руках довга мотузка, яку вони тримають натягнутою. За сигналом пара, що тримає
мотузку, піднімає її вгору і біжить, несучи її над головами тих, хто стоїть у
колоні. Завдання тих, над ким проноситься мотузка в цей момент, — присісти. Усі
пари по черзі присідають, а потім розвертаються на 180°.
Коли гравці з мотузкою добіжать
до останньої пари, вони опускають мотузку вниз і біжать назад, пари в цей час
повинні підстрибувати, щоб мотузка не зачепила їх за ноги. Повернувшись до
початку, ті, хто біг із мотузкою, кладуть її на підлогу, а самі біжать і
стають у кінець колони. Гра продовжується.
ХВОСТИ
Матеріал: хустинки за кількістю команд.
Створюють кілька команд із 6
осіб, учасники яких стають одне за одним і кладуть руки на плечі гравців
попереду. Останньому гравцю команди чіпляють “хвіст” (хустинку), за який його
намагається вхопити “мисливець” (на кожну команду по одному “мисливцю”).
Команда має постійно ухилятися від “мисливця”, щоб той не висмикнув “хвіст”.
Примітка: команда має триматися разом, не
розриваючи зв’язку.
Матеріал:
2 відрізи тканини -
“поля” (розміром 3 х 4м), м’яч.
Дві команди тримають у руках
тканину - “поле”. В однієї команди на тканині м’яч, який треба перекинути на
“поле” іншої команди. Виграє та команда, яка вправно перекидає та ловить м’яч.
Примітка: кількість учасників не обмежена.
Доречно, щоб спочатку змагалися команди дорослих, а потім - діти.
Матеріал: пеньок, мотузка завдовжки Зм з
прив’язаним до неї надувним м’ячем, різнокольорові пластикові кульки, кошик.
На підвищенні (пеньок) стоїть
дорослий - “охоронець” з довгою мотузкою, до якої прив’язаний м’яч. Навколо
розкидані невеликі пластикові кульки - “яблука”. “Охоронець” розкручує мотузку
над головою (не дуже високо). Діти намагаються вхопити “яблука” так, щоб їх не
зачепив м’яч на мотузці, яку крутить “охоронець”. Той, кого м’яч зачепить,
вибуває з гри. Дозволяється брати по одному “яблуку” за раз і відносити їх у
кошик, який стоїть на відстані 5 м від “охоронця”.
Матеріал: сітка 3 х
4 м.
Четверо дорослих - “рибалки”,
діти - “рибки”. Поки звучить музика, “рибалки” тримають сітку, піднявши її над
головою, “рибки” рухаються під сіткою. Коли музика стихає, “рибалки” швидко
опускають сітку вниз, ловлячи “рибок”. Хто з дітей не встигне втекти і буде
накритий сіткою, вважається спійманим і вибуває з гри.
Примітка: кількість дітей не обмежена.
Бесіда за картиною:
що потрібно знати вихователю
Універсальним і одним
із найпопулярніших методів освітньої роботи є бесіда. Її можна використовувати
окремо або поєднувати з іншими, приміром ігровими, методами роботи. Розглянемо,
які бувають типи бесід і на що орієнтуватися, обираючи той чи той тип. Також
наведемо приклади бесід для обговорення книжкових ілюстрацій
Окреме місце серед різноманітних освітніх бесід займає бесіда за твором
образотворчого мистецтва, наприклад, твором живопису чи книжковою ілюстрацією.
Книжкова ілюстрація - зображення, у якому літературні образи представлені
мовою графіки чи живопису.
Ілюстрації у книжках відтворюють зміст літературного твору або окремих
його фрагментів. Дітям вони допомагають зрозуміти й засвоїти зміст твору.
Водночас книжкові ілюстрації можна розглядати і як самостійний художній твір
без прив'язки до літературного тексту. Це пов'язано зазвичай із сюжетністю
книжкових ілюстрацій, завдяки чому їхній зміст діти доволі добре «розшифровують».
Отже, ілюстрація може виступати засобом розкриття певної теми чи тем під час роботи
з дошкільниками.
За змістом і способом подання матеріалу бесіди бувають інформаційного й
евристичного типів. З'ясуймо, у чому їх суть та як проводити такі бесіди із
дітьми старшого дошкільного віку. А для прикладу розглянемо різні бесіди за
однією з ілюстрацій художниці Ольги Кваші1, на якій зображено
хлопчика і коня.
Інформаційна бесіда за картиною - це розповідь вихователя про картину, її
зміст, зображених персонажів, засоби виразності - колір, композицію, форми
тощо.
Такий тип бесіди передбачає монологічний спосіб викладу матеріалу. Діалог
з дітьми можливий, однак, їхня активність при цьому мінімальна через
наявність «сценарію». Але це не означає, що інформаційна бесіда обов'язково має
негативний «відтінок». Вона доцільна, якщо в дітей є дефіцит інформації через
брак досвіду, складнощі із засвоєнням понять тощо. Якщо вихователь володіє
високим рівнем акторської майстерності, вміє емоційно подавати матеріал,
вибудовувати драматургію бесіди й підтримувати хороший її темп, діти неодмінно
засвоять потрібну інформацію.
Приклад інформаційної бесіди
Початок
бесіди. Погляньте, яку ілюстрацію створила художниця. Вона
розповідає нам справжню історію.
Основна
частина бесіди. У центрі зображення - хлопчик. Мабуть, він ваш
одноліток - йому 5-7 років. Хлопчик має коротке руде волосся, правильні риси
обличчя. Він трішки засмаглий і одягнений у літній
одяг. Поряд із хлопчиком - кінь: високий, дужий, із
красивою шкірою - сірою у білих плямах, з білою мордочкою, густою гривою і
виразними очима. Що ми ще можемо сказати про хлопчика й коня? (Вихователь
спонукає дітей до діалогу.) Погляньте
на їхні рухи. Хлопчик ніжно обіймає коня. А кінь спокійно стоїть і дивиться на
хлопчика. Чи можна сказати, що вони друзі? Мабуть, що так. Кінь доглянутий і
довіряє хлопчику, який його доглядає, піклується про нього. Як гадаєте, що
відчуває хлопчик? (Вихователь мотивує дітей «зануритися» в
ілюстрацію.) Хлопчик відчуває спокій, радість від спілкування з
конем. А чому він заплющив очі? Тому що ці почуття дуже сильні. І хай кінь не
розуміє людську мову, та він добре розуміє жести хлопчика.
Від тварин люди отримають не лише матеріальну вигоду (молоко від корови,
вовну від вівці тощо), а ще й емоційне задоволення й радість від цього
контакту.
Звернення до
досвіду дітей. А тепер за- плющте очі і пригадайте, як ви наливали
молоко своїй кішці чи годували курчат у бабусі в селі, чи, можливо, доглядали
морську свинку, черепашку тощо. Що ви відчували? Вам було приємно й радісно,
ви відчували, що важливі для тваринок, які не можуть жити без вас.
Придивіться до заднього тла картини. Яка чудова природа там зображена -
густа зелена трава, квіти, пухкий білий туман вдалині, річка й дерева. Усе це
багатство природи в будь-яку пору року милує нам око, дарує радість та умиротворення.
Окрім краси, у природі є ще багато цінного. Пригадайте, коли ви хворіли, чим
лікувала вас мама? Так, цілющими травами й плодами - настоєм з ромашки та
липи, чаєм з малиною.
Заключна
частина бесіди. Отже, у природі з її багатим тваринним і рослинним
світом є чимало такого, що підтримує наше фізичне й емоційне здоров’я. Варто
лише це цінувати: помічати красу довкола, берегти й примножувати її.
Запитання для
опису персонажів: Хто зображений на ілюстрації? Що можна сказати про
хлопчика? Яке в нього волосся? У який одяг він одягнений? Що робить хлопчик?
Кого обіймає хлопчик? Яким зобразила художниця коня? Якими кольорами
намальовано його шкіру? Куди дивиться кінь?
Запитання для
узагальнення розуміння теми. Чому
хлопчик обіймає коня? Що свідчить про те, що хлопчик і кінь - друзі? Як
гадаєте, що відчуває хлопчик? Чому нам важливо спілкуватися з тваринами? Чим
ми завдячуємо тваринам, які живуть поруч? Як ми можемо потурбуватися про тварин
і рослини навколо? Як ви турбуєтеся про природу?
Евристичну бесіду за картиною часто вибудовують у контексті проблемного навчання.
Вона передбачає діалог і обмін думками учасників. Структура евристичної бесіди
варіативна. Її можна розгортати в будь-якому напрямі, орієнтуючись на
відповіді дітей. При цьому евристична бесіда — це не розмова про все і всіх. У
ній є місце і матеріалам, які вихователь підготував заздалегідь, і педагогічній
імпровізації.
Евристичну бесіду проводять, щоб діти у процесі обговорення зробили певні
відкриття, багатоваріантно інтерпретували зміст художнього твору, давали
аргументовані висновки, могли доповнювали й уточнювали думки одне одного,
змінювати за потреби свої попередні висловлювання.
Компоненти евристичної бесіди
Уведення в
бесіду. Які домашні тваринки у вас є? (Або: Якби ви мали домашню тваринку...) Що ви любите робити з ними? Що ви
відчуваєте, коли годуєте їх чи гуляєте з ними? А чи буває, що ви гніваєтесь чи
дратуєтесь на свою тваринку? Коли таке відбувається? Чого більше ви отримуєте:
радості чи смутку від спілкування з вашою тваринкою?
Подання
основної інформації. Розгляньте ілюстрацію, яку
створила художниця. Хто зображений у центрі картини? Скільки років може бути
цьому хлопчику? Що ми можемо сказати про його зовнішність? У що одягнений
хлопчик? Хто ще тут зображений? Що можемо сказати про коня? Яке він має
забарвлення?
Ознайомлення
із додатковою інформацією. А ви
знаєте, що коли в коня на тлі одного забарвлення вимальовуються великі плями
іншого кольору, говорять що «кінь у яблуках». Як гадаєте, чому?
Емоційна
драматургія бесіди. Як ви думаєте, навіщо людина
спілкується з тваринами, наприклад, з домашніми улюбленцями й свійськими
тваринами? Ви знаєте, що собака охороняє людину, корова дає молоко, вівця -
вовну. Та чи лише матеріальні блага ми отримуємо від тварин? А що ще?
Спробуємо дізнатися.
Опрацювання
художнього тексту. Діти переглядають першу хвилину мультфільму «Де
ти, мій
кінь?» (студія «Укрнаукфільм»), де хлопчик годує коня і весело сміється. Чому
хлопчик сміється? Що він відчуває?
Евристичний
пошук розв'язання проблеми. Чому
хлопчик на картині заплющує очі? Спробуємо це визначити.
Активізація процесу
сприймання. Коли ми заплющуємо очі? (Коли спимо, коли нам страшно, коли
відчуваємо злість, коли радіємо.) То що ж відчуває хлопчик? (Умиротворення, ніжність,
довіру до коня.)
Творчі
завдання. Завдання 1. Заплющте очі, уявіть себе на місці
дитини на картині - це ви обіймаєте доброго коня. Покажіть рухами, як ви це
робите. Що ви відчуваєте? А що може відчувати кінь?
Завдання 2. Візьміть аркуш паперу. Поділіть його навпіл горизонтальною
лінією. У верхній частині кольором або кольорами передайте, що може відчувати
коник, а в нижній - відчуття хлопчика.
Узагальнення. Отже, ми з’ясували, що спілкування з тваринами дає нам багато цінного.
Тварини - частина великого природного світу, як і ми - люди. Ми отримуємо від
тварин не лише матеріальну користь, а й багато позитивних емоцій. Вони
наповнюють нас здоров’ям і дають змогу жити щасливо. Поміркуйте, як ми можемо
віддячити тваринам.
ФРАНЦУЗЬКИЙ ГОРОД В УКРАЇНСЬКОМУ
ДИТЯЧОМУ САДКУ
Для чого потрібен город у
дитячому садку? Стандартна відповідь - щоб ознайомлювати дітей з
культурними рослинами й особливостями сільськогосподарської
праці. І все? Ми переконані,
що город має більше функцій. А щоб це довести, вирішили поєднати два стилі
городів - український та
французький.
У чому відмінність
Головна відмінність французького
городу - чіткі геометричні
форми та декоративність. На рівненьких доглянутих ділянках можуть рости не
лише овочі, а й квіти, кущі й невисокі дерева. Щоб надати городу
«французького» колориту, ми:
•
розмістили вісім однакових прямокутних ділянок для кожної
групи та одну спільну, на якій ростуть високі рослини - топінамбур, ехінацея тощо;
•
огородили ділянки декоративними парканчиками та обсадили
їх чорнобривцями, щоб візуально відокремити;
•
прикрасили центр городу клумбою та скульптурою з природних
матеріалів - ростовою лялькою
дідуся Зная;
•
задекорували вільний простір городу квітами та композиціями
у французькому стилі.
За активної участі батьків
проклали доріжки та встановили лави. На них діти відпочивають після трудових
дій та спостерігають за рослинами, споглядають результати своєї праці. Щоб
зробити город привабливішим, розмістили декоративні горщики та садові фігури.
Так наш город перетворився на
мозаїку різноманітних форм і натуральних кольорів, що складають основу
сенсорного розвитку дошкільників.
За якими вимогами облаштований
Коли навесні ми облаштовуємо
город, то намагаємося зробити його не лише гарним, а й корисним, зручним і
безпечним для дітей. Тому французький город ми підпорядковуємо українським
вимогам :
1)
Добираємо інвентар відповідно до віку та зросту дитини.
2)
Залишаємо відстань між грядками 50-60 см.
3)
Піднімаємо грядки на висоту 15-20 см, краї укріпляємо.
4)
Плануємо грядки завширшки 75-80 см, щоб діти могли дістати до
їхньої середини.
5)
Розбиваємо грядки з розрахунку не менше 0,5 м2
на одну дитину.
6)
Розміщуємо інвентар в одному місці та не залишаємо його
без нагляду.
7)
Стежимо, щоб діти не переносили вагу більше 2 кг.
8)
Обираємо рослини, які мають їстівні частини.
9)
Висаджуємо овочеві культури з різним періодом дозрівання.
10)
Висіваємо насіння та висаджуємо розсаду.
11)
Використовуємо під час праці на городі спеціальний одяг і
захисні рукавички.
Рослини для городу обираємо відповідно до вимог. Тож
врахову
ємо, щоб овочеві культури не потребували складного
догляду, були відомі дітям, не мали колючок тощо. Під час планування
розміщуємо рослини так, аби вони не заважали одна одній рости.
Завдяки ретельній роботі нам вдалося уникнути розчарувань
дітей, коли рослини гинуть або зовсім не дають урожаю.
Чим корисний
Город - предмет гордості дітей і педагогів. Він став
природничою лабораторією, де вихованці доглядають і спостерігають за рослинами,
пізнають щось нове та навіть здійснюють власні відкриття (див. Додаток).
Вихователі організовують на городі різні види діяльності - дослідницьку,
ігрову, трудову тощо. Це дає змогу формувати в дітей:
• уявлення про
залежності в природі та природні явища;
• знання про доцільне
природокористування;
• навички
природозбережувальної поведінки тощо.
Французький город цікавий ще й тим, що його можна
використовувати не лише для розвитку трудових умінь і навичок, а й для
логіко-математичного та мовленнєвого розвитку дітей.
Під час догляду за рослинами діти закріплюють знання про
геометричні фігури, лічать рослини, вираховують необхідну відстань між
розсадою, складають загадки та розповіді, ведуть щоденник спостережень тощо.
Під час спільної діяльності діти дізнаються нове та
вчаться спілкуватися. Робота на городі сприяє сенсорному, естетичному й
фізичному розвитку. Потрібно лише зацікавити дитину природними процесами,
дозволити їй безпосередньо на них впливати та споглядати наслідки своїх дій. І
результат не забариться!
Комментариев нет:
Отправить комментарий