Реалізація
проекту зі збагачення екологічної
стежини
Алла
Слюсар, директорка;
Наталія
Шабер, вихователька-методистка, ЗДО №
13 "Купава”,
м.
Суми
Сучасним
дітям, а надто тим, що мешкають у містах,
бракує спілкування з природою і актив ної
діяльності в ній. Дитячий садок може
стати тією зеленою оазою, де малюки
разом з чуйними дорослими спостерігатимуть,
відкри ватимуть, досліджуватимуть
чарівний і неповторний світ у всіх його
кольорах, від тінках, звуках, дбатимуть
про збереження його краси й розмаїття.
Своїм досвідом облаштування такого
екопростору діляться авторки-модераторки
проекту “Перші кроки на екологічній
стежині”.
Вдале
розташування нашого закладу, вели чезна
зелена територія, на якій є і смарагдові
ділянки лісу та саду, і клаптики поля,
і квітучі га лявини, — важлива передумова
вибору саме еколого-валеологічного
спрямування роботи “Купави”. Багатство
дивовижного світу розкривається перед
дітьми, якщо привчати їх не тільки
дослу хатися до звуків і голосів природи,
придивлятися до її краси, а й активно
діяти в ній. У результаті в малят
накопичуються враження не тільки про
красу природи, а й про те, як вона
змінюється, якщо докласти певних зусиль.
Ми переконані, що виховання молодого
покоління в традиції гармо нійного
спілкування і співіснування з природою
та її раціонального вико ристання є
важливою формою еко логічної освіти та
пропаганди приро доохоронних заходів.
Пізнавальним
елементом природ ного середовища в
закладі є еко логічна стежина, яка
допомагає під час пошуково-дослідницької
діяльності ознайомлювати малят з
різни ми явищами, живими та неживими
об’єктами природи. Належне місце в
роботі на екостежині займають
заняття-милування, заняття-дослідження,
заняття-відкриття, заняття-подорожі,
де діти мають змогу ділитися своїми
відчуттями, міркуваннями, емоціями.
3
метою популяризації різноманітних форм
екологічної освіти в природі, збагачення
екостежини дитсадка та активізації
роботи на ній у практику роботи дошкільного
закладу був уті лений проект
“Перші кроки на екологічній стежині”.
Проект
реалізовувався упродовж 2 мі сяців
(серпня-вересня). Учасниками стали
педагоги, діти, батьки.
Завдання
проекту:
● навчити
дітей упізнавати в природі вивчені живі
об’єкти, бачити ознаки їх пристосування
до умов існування, біологічні ритми,
розкрива ти їх екологічне значення;
●сформувати
в педагогів, вихованців та батьків
відповідальне і ціннісне ставлення до
довкілля в усіх видах освітньої, суспільно
корисної ді яльності та спілкування з
природою;
●формувати
природничо-екологічну компетент ність
дошкільників на екологічній стежині
на території та за межами дошкільного
закладу;
●створювати
умови для засвоєння дітьми мо делей
екологічно грамотної поведінки в
навко лишньому середовищі;
●формувати
дослідницьку культуру вихованців шляхом
організації проектної діяльності;
●популяризувати
та презентувати досвід орга нізації
роботи на екологічних стежинах.
Очікувані
результати:
●сформованість
у вихованців природничо-еко логічної
компетентності, відповідального та
ціннісного ставлення до природного
довкілля;
●усвідомлена
екологодоцільна поведінка учас ників
проекту та дотримання її норм у
повсяк денному житті;
●зміцнення
партнерської взаємодії “педагоги -
діти — батьки”, спрямованої на реалізацію
еко логічного проекту.
Мотиваційно-інформаційна
платформа перед бачала висвітлення
реалізації проекту в мережі Facebook,
а також на вебсайті дитячого садка, в
рубриках “Новини” та “Інноваційний
портал”.
Поділимося
досвідом реалізації проекту.
ЕТАПИ
ПРОЕКТУ
І.
Організаційно-підготовчий
Творчою
групою педагогів був спроектований та
змодельований паспорт
екологічної стежи ни, що передбачав 19
зупинок: “Природнича
лабораторія”, “Квіткова оаза",
“Розарій”, “Ягід ник", “Рослини-«іноземці»”,
“Готель
для комах", "Озерний світ”, “Город”,
“Аквацентр”, “Метео- бюро”, “Скандинавський
лабіринт", “Дендрарій Сумщини”,
“Фруктовий сад”, “Куточок поля”,
“Куточок
лісу”, “Первоцвіти”, “Березова алея”,«
“Ялинкова галявина”, “Мегаполіс для
пташок”.
Та
наші дослідження поширилися й за межі
“Купави”. Додатково спроектована
екостежина
найближчих цікавих для творчого пошуку
дітей еколокацій, а
саме до парку “Басівський“ озера по
вулиці Парковій, парку культури та
відпочинку імені І. М. Кожедуба,
річки
Псел, Сумського обласного краєзнавчого
музею, дитячого контактного зоопарку
“Бабусине подвір’я”, ланд шафтно-дизайнерського
центру “Галерея”.
Фонтан
ідей майстрів-дизайнерів знайшов і
втілення
в оформленні зупинок екостежини
ав торськими креативними щитами. Для
ознайомлення дошкільнят із рослинним
світом інших країн вихователі виготовили
фото
каталог рослин-“іноземців”,
адаптованих до кліматичних умов нашої
місцевості.
Позитивні
враження від дослідження на зупинці
екостежини “Озерний світ” підсилює
добірка
відеоматеріалів
про підводних мешканців та рослинний
світ, упорядкована творчою групою...
Для
кожної рослини, висадженої на городній
ділянці, вихователі виготовили таблички
із зазначенням дат висаджування і
збирання врожаю. ..
У
рамках міського освітнього проекту
‘Перші кроки на екологічній стежині”
стартував освітній міні-проєкт із
накопичення та систематизації
енциклопедичних даних про птахів рідного
краю. На
базі
зібраного матеріалу було створено
фонотеку
“Пташиний
спів”.
ІІ.Рефлексивно-діагностичний
В
екологічній освіті дошкільників важливий
момент діагностики природничо-екологічної
компетентності дітей, яка є важливою
складо вою системи загального моніторингу
освіти. Саме моніторинг дає можливість
не тільки оціни ти успіхи дітей, а й
виявити зону їх актуального розвитку
(тобто те, що малята вже можуть зро бити
самостійно, без допомоги дорослого) і
зону найближчого розвитку (те, до чого
вони поки що не здатні, але прагнуть
навчитися і з часом змо жуть це робити
самостійно) для більш ефективної й
спрямованої
діяльності на екологічній стежині.
Це
дало нам можливість проаналізувати
ефек тивність діяльності екологічного
спрямування в закладі, а педагогам
зробити висновки про правильність
обраних технологій і методів робо ти
як із групами дітей, так і з конкретними
вихо ванцями і за необхідності внести
корективи у свої робочі плани.
Було
проведено анкетування
педагогів та бать ків
з метою виявлення рівня сформованості
в ді тей екологічного світогляду в
умовах сьогодення.
ІІІ.Практичний
Пропонуємо
“пройтися” деякими зупинками екологічної
стежини “Купави” та дізнатися, які
на прями для пошуково-дослідницької
діяльності ми пропонуємо дітям.
Природнича
лабораторія Це
своєрідний дослідницький центр, де в
ході пошукової роботи розвивається
пізнавальний інтерес дітей до природи,
розкривається її багато гранна цінність.
Куточки природи кожної групи по повнилися
“дошками
знахідок”,
що відкривають малюкам можливості
експериментування з при родними
матеріалами, які вони зібрали самі.
Сенсацією
цього року стало відкриття під па тронатом
Сумського обласного краєзнавчого му зею
“Школи
юних екскурсоводів”,
до якої були залучені вихованці груп
старшого дошкільного віку, які невдовзі
стали провідниками у світ при роди для
найменших.
Квіткова
оаза
З
метою формування в дошкільників
усвідом леного ставлення до рослин
(квітів), розвитку їхнього екологічного
мислення та засвоєння ними елементарних
норм взаємодії з живими об’єктами
природи влітку ми обладнали ліку вальний
центр для рослин “РІаnts-НеІр”,
що відкритий для наших вихованців
упродовж усього року. Вихователям
асистують самі малюки.
У
центрі дітки долучаються до поливання
рос лин, обрізування квіток, що відцвіли
(якщо немає потреби вирощувати насіння),
підживлення, про полювання, милуються
красою цвітіння. Восе ни збирають
насіння, обрізують сухі пагони, ви саджують
цибулини, пересаджують багаторічні
рослини, укривають їх на зиму, спостерігають
за своєрідністю осіннього цвітіння.
Збирання
насіння з квітів, щоб висіяти їх навес ні,
стало для малят надзвичайно цікавим
захоп ленням і відповідальною справою.
Така активна взаємодія з рослинним
світом дає змогу застосо вувати на
практиці набуті теоретичні знання про
природу. А найголовніше — допомагає
усвідоми ти, що будь-яка діяльність у
природі має відпові дати екологічним
законам, а людина несе мораль ну
відповідальність за збереження всього
живого.
Щороку
випускники садочка стають учасника ми
флешмобу
“Рослинний бум для «Купави»”, залишаючи
згадку про себе у вигляді незвичай ної
рослини.
Рослини-"іноземці"
Сучасний
дизайн території закладу вражає
вишуканими рідкісними деревами та
кущами, які милують око всіх відвідувачів
з ранньої весни до пізньої осені. Серед
рідкісних рослин верба Матсудана, верба
Нане, спірея, два види ялівцю, туя
Ельвангера, колонована, золотиста,
кипарисова, сосна гірська.
Облаштування
цієї зупинки надзвичайно захо пило
малят. Феєричне свято ознаменувало
від криття “готелю”, у якому кожна
комашка отрима ла власне комфортне
“помешкання".
У
садочку виділене окреме місце для
ягідника, де вихованці мають можливість
спостерігати за кущами малини, смородини
та порічки, аґрусу, винограду, суниці.
Цікавою інновацією у вирощу ванні
полуниць стала конструкція
“Полуничний каскад”.
Вона дає малюкам можливість ознайомитися
із зовнішнім виглядом цих рослин, їх
цві тінням, плодами, ідентифікувати їх
та з’ясувати їхнє значення в житті
людини.
Озерний
світ
Безліч
яскравих вражень отримують малята під
час дослідження озерного світу,
спускаючись в уявному батискафі до його
глибин, вивчаючи його флору і фауну,
спостерігаючи за тим, що від бувається
під водою.
Город
Діти
особливо цінують те, що вони виростили
самостійно, тому в закладі виділене
окреме міс це для городів, де вихованці
різних вікових груп мають можливість
висівати, висаджувати росли ни,
спостерігати за їхнім ростом на ділянках.
Го родні ділянки оформлені з дотриманням
розмірів грядок і доріжок та огороджені
авторським ди зайнерським парканчиком.
Овочеві культури, які висаджуються на
грядках, добирають відповідно до вікових
особливостей вихованців.
Куточок
лісу
Фрагмент
лісу на території “Купави” — наша
гордість. Серед хвойних і листяних
де рев, висаджених на ділянці, є
представники природної флори України,
а саме: липа, го робина, береза, клен,
тополя, горіх, спірея.
Багаторічна
співпраця з обласним управ лінням
лісового та мисливського господар ства
дає бажані позитивні плоди. У рамках
проекту була організована спільна
акція “Плекаємо лісові насадження”.
Для від працювання правил поведінки
під час пе ребування в природі створена
локація
“Я
— природі
кращий друг”.
Стилізовані вігвами, бутафорське вогнище
на галявині та інші деталі допомагають
малятам вивес ти і закріпити основні
правила, яких варто дотримуватися під
час перебування в лісі.
Метеобюро
Чи
можна обійтися без прогнозу на завтрашній
день? Вихованці нашого садочка можуть
передбачити погоду, а потім порівняти
свій варіант із про гнозом від Сумської
ТРК. У цьому юним синопти кам допомагають
прилади та рослини-барометри з локації
“Метеобюро”. Дошкільнята можуть
ско ристатися термометром для з’ясування
темпе ратури повітря, барометром для
вимірювання атмосферного тиску, флюгером
для визначення напрямку вітру, опадоміром
для вимірювання кількості опадів,
сонячним годинником. Вихователька-методистка
розробила карту маршруту з алгоритмом
проведення ігрової та пізнавальної
діяльності на цьому майданчику. Завдяки
функці онуванню такого метеомайданчика
наші вихован ці набувають знання про
температуру, тиск пові тря та напрямок
вітру, елементарні уявлення про явища
природи, їхнє значення в житті людини,
про професію метеоролога.
Аквацентр
Веселий
сміх, шквал емоцій І позитиву напов нюють
локацію “Аквацентр”, розташовану біля
стаціонарного басейну, який поповнився
новими експериментальними дошками. Тут
вирує над звичайно цікава пошуково-дослідницька
робота в інтерактивному музеї води.
Скандинавський
лабіринт Справжньою
“родзинкою” на ігровому майдан чику
садочка став скандинавський лабіринт.
У його проектуванні взяли участь і
батьки, й вихованці. В облаштуванні
цього об’єкта використано лише природні
матеріали. Веселі змагання на швидкіс не
проходження лабіринту створюють
позитивний настрій і дають чудовий
оздоровчий ефект.
Куточок
поля
До
роботи на екостежині долучаються
наймен ші вихованці разом з батьками.
У вересні успішно пройшла акція
висівання зимових культур
“По сієш вчасно — уродить рясно”.
Мегаполіс
для пташок
Веселий
гамір у мегаполісі для пташок чути з
ранньої весни і до відльоту пернатих.
Креативні годівнички виготовлені
дбайливими руками батьків і педагогів.
Порівнювати, спостерігати та описувати
природні гніздування можна за допо могою
бінокля, який є невід’ємною складовою
цієї зупинки.
Фруктовий
сад
У
“Купаві” виділене окреме місце для
саду, де вихованці мають можливість
спостерігати за фруктовими деревами:
вишнями, яблунями, гру шами, абрикосами,
сливами. Елементом садо во-паркового
мистецтва є гармонійне поєднання частини
плодових дерев і квіткового царства.
Ялинкова
галявина
Вічнозелені
дерева і кущі є окрасою території,
особливо в зимовий період, а ще предметом
гор дості та пам’яттю, адже дерева були
висаджені під час відкриття дитячого
садочка в 1980 році. Повітря біля зелених
ялинок насичене ефірними смолами, які
чудово впливають на дитячий ор ганізм.
Запах сосни, ялини, туї є здоровішим за
пахощі багатьох квітучих дерев. Ним
особливо корисно дихати малюкам, що
потерпають від за хворювань дихальних
шляхів. Саме тут ми прово димо зі своїми
вихованцями релакс-хвилинки.
Ялинки
мають постійного пухнастого мешкан ця
— красуню білочку, яку часто можна
побачи ти серед смарагдових гілок.
Кількість дерев по стійно зростає. Так,
цього року наші випускники висадили в
куточку саджанці вічнозеленої сосни.
ІV.Завершальний
Досвід
організації освітньої діяльності на
еко логічній стежині ми представили на
рівні міста під час проведення міського
освітнього проекту “Перші кроки на
екологічній стежині”. Результатом
стала перемога в конкурсі, і хоча проект
завер шено, та робота на екологічній
стежині триває.
На
наше глибоке переконання, родинне та
суспільне виховання можна вважати
ефектив ним, якщо воно розв'язує завдання
екологічного розвитку дошкільників,
результатами якого ста ють здатність
реагувати на красу природи, бе режно
ставитися до неї, диференціювати флору
і фауну різних регіонів, характеризувати
основні ознаки і компоненти природного
довкілля, роз різняти його стани,
поводитись екологічно до цільно,
відчувати свою відповідальність за
при роду, прагнення та готовність
працювати задля поліпшення її стану.
Комментариев нет:
Отправить комментарий